Inspirerende overenskomst landet for Industrien

21. februar 2017  |  Trafik og Jernbane  |

Det er svært at være utilfreds med det overenskomstforlig, der netop er indgået mellem Dansk Industri og CO-Industri på minimallønsområdet 2017 - 2020, hvor bl.a. HK Privat er repræsenteret. Det giver nogle gode fingerpeg om, i hvilken retning de offentlige overenskomster vil trække næste år.

Trafik & Jernbanes medlemmer i en række private virksomheder skal ud i en afstemning i slutningen af marts 2017, når alle områderne er færdigforhandlet. Vores medlemmer er ansat på det der kaldes ’normallønsområdet’, hvor alt skal forhandles færdigt på en gang for alle 3 år – modsat minimallønsområdet, der forhandler løn hvert år. Hvis alt går efter planen, ligger der et samlet resultat fra forligsmanden i slutningen af marts 2017. Så går urafstemningen i gang, og der går cirka 3 uger fra afstemningen sættes i gang, til stemmerne er talt op, og resultatet bliver offentliggjort.

- Efter en række magre overenskomstperioder er der nu igen kommet gang i hjulene. Det foreliggende resultat indeholder klare lønforbedringer, forbedrede barselsregler, bedre seniorordninger – og så er der fokuseret meget på at give et uddannelsesløft, så ingen behøver at frygte fremtidens jobudvikling, siger Dennis Alex Jørgensen, formand HK Trafik & Jernbane.

- Industriens forlig giver inspiration og stof til eftertanke, når vi her i foråret skal formulere vores overenskomstkrav på det statslige og kommunale område, fx forbedret løn, mere dynamisk efteruddannelse og forbedrede seniorordninger, der rammer lige i skiven ud fra de tilbagemeldinger, vi for nylig fik på fagforeningens lyttemøder i København og Fredericia, slutter Dennis.

Mere konkret om aftalen

Vi får en fordobling af pengene på fritvalgskontoen, der stiger fra 2 til 4 procent i løbet af perioden. Desuden sikres medlemmerne store forbedringer af efteruddannelsen med såkaldt aftalt uddannelse, som er deciderede uddannelsesspor til den enkelte alt efter fag og med 100 procents løndækning under uddannelse. Den nye aftale styrker ligestillingen i familierne, da begge forældre nu får lige muligheder for at holde deres del af forældreorloven med fuld løn. Samtidig får seniorer en individuel ret til at holde seniorfridage.

Læs om OK 2017 på CO Industris hjemmeside

Overenskomst