Mange kroner i erstatning til midt- og vestjyske HK'ere

21. februar 2017  |  MidtVest  |

Mange midt- og vestjyske HK’ere fik brug for hjælp fra fagforeningen i 2016. I alt blev der hentet knap 21 millioner kroner hjem i erstatninger.

Knap 4 millioner kroner har HK MidtVest i 2016 hjulpet medlemmerne med at hente ud af Lønmodtagernes Garantifond. Fonden træder til og sikrer de ansattes løn, når en arbejdsgiver må dreje nøglen i en konkurs.
Efter år, hvor der er blevet hentet væsentligt flere penge ud af Lønmodtagernes Garantifond, ligger de 4 millioner kroner på nogenlunde samme niveau som før Finanskrisen – således blev der i 2009 hentet knap 5 millioner kroner hjem til medlemmerne af HK MidtVest fra LG.
- Det er glædeligt, at antallet af konkurser er faldet og, at færre af vores medlemmer bliver berørt. Tallet afspejler, at der igen er vækst i det midt- og vestjyske, og det er dejligt. Vi har dog stadig medlemmer, der oplever, at deres arbejdsgiver går konkurs, og dem er vi parate til at hjælpe, siger Karin Østerby, formand for HK MidtVest.
HK MidtVest hjælper blandt andet med at lave anmeldelsen til Lønmodtagernes Garantifond, gennemgår udbetalingerne fra LG for at sikre, at de er korrekte, og yder bistand ved eventuelle retssager. Endelig kan afdelingen hjælpe medlemmerne med lån i den tid, det varer, inden der sker udbetaling fra Lønmodtagernes Garantifond, så de stadig kan betale husleje med mere.
Der er desuden i 2016 faldet godt 15 millioner kroner i faglige sager, godtgørelser og efterbetalinger af løn, pensionsbidrag, feriepenge med mere.

Erstatninger for arbejdsskader

Pengesedler

Alt i alt blev der hentet knap 21 millioner kroner hjem i erstatninger til medlemmer af HK MidtVest i 2016.

Af de godt 19 millioner kroner, afdelingen har hentet hjem i alle typer af sager - kommer knap 15 millioner kroner fra arbejdsgivere på det private arbejdsmarked - Privat og Handel - mens man på det offentlige område måtte betale godt 4 millioner kroner til medlemmer af Kommunal. Der blev i 2016 ikke hentet penge hjem til medlemmer af Stat.
Herudover er der i arbejdsskadesager blevet udbetalt godt 1,8 millioner kroner til de midt- og vestjyske HK-medlemmer i 2016. Alt i alt blev der hentet knap 21 millioner kroner hjem i erstatninger i 2016.
Erstatningerne i arbejdsskadesager er dels for fysiske ulykker på arbejdspladser - ulykker, der eksempelvis har ført til ødelagte rygge, skuldre, ankler, knæ, ben med mere - dels psykiske arbejdsskader som varige følger af alvorlig stress eller andet. De psykiske er dog stadig svære at få anerkendt som arbejdsskader - også selv om det er de sager, der efterhånden fylder mest.
- Både i Handel, Privat, Kommunal og Stat oplever de faglige medarbejdere i HK MidtVest, at mange medlemmer bliver sygemeldte på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø og/eller stress - ofte i længere tid - med store omkostninger til følge - både for det enkelte medlem personligt men også for arbejdsgiveren og samfundet, fortæller Karin Østerby.

Arbejdsskade HK-medlemmer Arbejdsmarked

køb billetter med  Kulturciklen online via hk.dk

Log på hk.dk og se tilbuddene

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK