Ny HK-overenskomst for 2.000 små og mellemstore virksomheder

21. februar 2017  |  HK Privat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK'ere i smedevirksomheder, hos vvs'ere og el-installatører kan se frem til stigninger på Fritvalgskontoen, bedre uddannelsesmuligheder og seniorordning i den nye overenskomst.

Armbolt_Hamre_300_200

HK/Privat og Arbejdsgiverne, der er arbejdsgiver- og brancheforening for 2.000 små og mellemstore industri-, maskin-, smede-, el-, og vvs-virksomheder, er netop blevet enige om en ny overenskomst.

Aftalen er treårig og gælder for lønmodtagere med HK-arbejde på virksomheder, der er medlemmer af Arbejdsgiverne. Det er eksempelvis de medarbejdere, der styrer firmaernes kalendere, ordner regnskaber og sørger for, at lønnen bliver udbetalt til kollegerne i produktionen og på byggepladserne.

- Vi har sikret medarbejderne ret til fuld løn under aftalt uddannelse, fuld løn under forældreorlov og to børneomsorgsdage betalt via fritvalgskontoen. Samtidig stiger fritvalgskontoen fra 2 til 4 procent, og medarbejderne får bedre muligheder for at vælge tillidsrepræsentanter, siger Vibeke Ansbjerg, faglig sekretær i HK/Privat.

Arbejdsgivernes formand, Fleming Frederiksen, peger på, at aftalen styrker fleksibiliteten på virksomhederne.

- Vores medlemsvirksomheder får bedre muligheder for at planlægge systematisk overarbejde og dermed mere fleksibilitet i administrationen. Samtidig er vores fælles fokus på opkvalificering en fordel for virksomhederne, som i høj grad skal leve af faglært arbejdskraft – også på kontorerne, siger han.

Parterne er desuden enige om, at der skal indbetales pension til elever, fra de fylder 20 år, og at seniorer får ret til seniorfridage.

OK2017 Overenskomst

Problemer med login?