5.000 tandklinikassistenter får ny overenskomst

25. februar 2017  |  HK Privat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Efter knap et døgns uafbrudte forhandlinger er HK/Privat og Tandlægeforeningen blevet enige om en ny treårig overenskomst.

Foto af tandlægeinstrumenter

Aftalen sikrer klinikassistenterne en lønstigning på 500 kroner mere om måneden fra 1. maj 2017 og 400 kroner mere om måneden fra 1. april 2018 og 1. april 2019. Lønstigningen kan ikke modregnes i de personlige tillæg.

- Det er en rimelig lønstigning til klinikassistenterne i forhold til tidligere og samtidig et godt afsæt til de lokale lønforhandlinger på tandlægeklinikkerne, siger Charlotte Meyer, faglig sekretær i HK/Privat.

- Det er lykkedes at indgå en aftale, der som sædvanlig holder sig inden for økonomien for fornyelse på den øvrige del af det private arbejdsmarked, men som også tager bestik af tandlægebranchens specifikke behov. Blandt de positive resultater er, at værdien af ikke afholdte kursusdage skal indbetales og anvendes på relevante efteruddannelsesaktiviteter, siger Torben Schønwaldt, formand for klinikejerne i Tandlægeforeningen.

Rammen for den nye overenskomst minder derudover i høj grad om industriforliget. Det betyder, at elever får pension fra deres 20 års fødselsdag, og at de stiger 1,7 % i løn hvert år.

Fritvalgskontoen stiger til 4 procent i aftaleperioden. Seniorer får individuel ret til at bruge pensionsmidler til frihed 5 år fra folkepensionsalderen.

Derudover bliver barns 1. sygedag nu en hel dag, så den dag, man kaldes, hjem tæller ikke. Hver forælder kan også købe to omsorgsdage om året til børn under 14 år fra Fritvalgskontoen. Samtidig tager parterne de første skridt til at etablere nogle faste efteruddannelsesmekanismer.

OK2017 Overenskomst

Problemer med login?