Hvad bilder vi os egentlig ind?

27. februar 2017  |  Østjylland  |

Når borgere henvender sig hos kommunens sagsbehandler, hvad gør det så ved den enkelte? Kom med HK Østjylland i biografen og få en øjenåbner.

Biotur

Kommunale sagsbehandlere skal følge loven. Mange er pressede og de oplever ofte at stå i skudlinjen, når ’samfundet’ diskuterer sygemeldte, ledige og andre grupper, der har brug for kommunens hjælp.

Men hvad sker der egentlig med den enkelte borger, når han/hun møder den kommunale sagsbehandler? Det giver filmen ’Jeg, Daniel Blake’ et indblik i og nu kan du komme med i biografen og se filmen sammen med HK Østjylland.

- Som kommunal sagsbehandler kommer man i kontakt med rigtig mange mennesker. Det kan naturligvis ikke lade sig gøre at komme under huden på dem alle, men derfor er det alligevel vigtigt, at vi har en forståelse af, hvad det gør ved den enkelte at ’møde systemet’, siger faglig konsulent i HK Østjylland, Henrik G. Hansen.

Derfor har HK Østjylland arrangeret en gratis tur i biografen for medlemmer, der arbejder inden for beskæftigelses- og ydelsesområdet i kommunerne. Filmen du kommer til at se hedder ’Jeg, Daniel Blake’, der handler om en tømrer i England, der er for rask til at være sygemeldt, men for syg til at kunne arbejde. Filmen tager udgangspunkt i hans oplevelse af mødet med det bureaukratiske system.

- Vi kan selvfølgelig ikke drage direkte paralleller mellem det danske og engelske system, men vi kan bruge filmen til at sætte en diskussion i gang om, hvad det er for en rolle, sagsbehandleren har i borgerens liv, og hvad det betyder for den enkelte, siger Henrik G. Hansen.

Mød dine kollegaer

Henrik G Hansen

Henrik G. Hansen

Ud over at give stof til eftertanke for den enkelte, så håber HK Østjylland også, at biografturen kan være første skridt til at danne netværk for kommunale sagsbehandlere, der er ansat på HK’s overenskomst.

- Vi har mange medlemmer, der arbejder inden for området, og vi vil som faglig organisation gerne være med til at styrke sammenholdet og sikre en udveksling af faglig viden på området. Vi ved af erfaring fra andre netværk i HK, at det giver større arbejdsglæde, hvis man kan sparre med kollegaer fra andre arbejdspladser og blive inspireret af hinanden. Det tilbud vil vi også gerne give til de kommunale sagsbehandlere i HK, siger Henrik G. Hansen.

Link til indbydelse

Link til tilmelding