Ny overenskomst til HK'ere i tekstilbranchen

27. februar 2017  |  HK Privat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK/Privat og arbejdsgiverorganisationen Dansk Mode & Textil syede her til eftermiddag de sidste sting i en ny overenskomst for HK’ere i tekstilbranchen.

Foto af diverse syredskaber

Overenskomsten omfatter blandt andet salgskonsulenter, sekretærer, bogholdere, administrative medarbejdere og laboranter. Den dækker omtrent 1.000 medarbejdere på 300 virksomheder som eksempelvis Ege Tæpper og løber i tre år.

Den nye overenskomst er i det store hele skåret efter samme snit som industriforliget, der faldt på plads tidligere på måneden.

- Fritvalgskontoen bliver fordoblet fra to til fire procent. Den enkelte medarbejder kan selv bestemme, om de vil have pengene ind på pensionen, udbetalt i forbindelse med ferie eller ved afholdelse af feriefridage, siger Vibeke Ansbjerg, faglig sekretær i HK/Privat.

Derudover klæder den nye overenskomst medarbejderne i tekstilbranchen godt på, uanset hvor de er i livet. Seniorer får blandt andet ret til at få en aftale om seniorfridage, fortæller Vibeke Ansbjerg.

- Forældre får ret til fri med løn ved hospitalsindlæggelse af børn af under 14 år. Det gælder også, hvis barnet er indlagt i hjemmet. Begge forældre får ret til fuld løn under 13 ugers forældreorlov i stedet for et maksimalt beløb på 140 kr, pr. time, og hvis man som forælder bliver ringet hjem på grund af barns sygdom, har forælderen både fri med løn på denne dag og fortsat ret til barns første sygedag dagen efter, fortæller hun.

Derudover bliver elevsatserne reguleret med 1,7 procent i gennemsnit hvert år, og vederlaget til tillidsrepræsentanter får et løft.

Desuden bliver tillidsrepræsentanter sikret retten til faglig opdatering efter ophør som tillidsrepræsentant, når de fortsætter i samme virksomhed.

OK2017 Overenskomst

Problemer med login?