Butiksansat: Få tjek på arbejdstiden i påsken her

28. februar 2017  |  HK Handel

I år falder påsken i april i uge 15. Som butiksansat har du ret til at blive kompenseret for helligdagene. Her kan du se, hvad reglerne er.

Foto: Colourbox

Er du i tvivl?
Er du i tvivl, om du har fået den rette reduktion i din arbejdstid?
Du er altid velkommen til at kontakte din lokale HK-afdeling på tlf. 7011 4545. Her kan du sammen med en medarbejder få hjælp til at gennemgå din vagtplan.

Butiksansatte skal have lige så meget ud af påskehelligdagene som alle andre. Derfor er der i overenskomsten særlige regler for helligdage. I påsken gælder det for helligdagene skærtorsdag, langfredag, påskedag og 2. påskedag. Uanset om du skal arbejde i helligdagene, eller om din fridag falder på en helligdag, er der kompensation at hente.

Der kan være lidt forskel alt efter, hvilken overenskomst du er ansat under, men nedenfor finder du reglerne i de største overenskomster. Regnestykket er baseret på de fire påskehelligdage, men rammer din 16-ugers plan andre helligdage, skal de også modregnes.

Hvis du er i tvivl om, hvilken overenskomst der gælder for dig, kan du se det ved at logge ind på Mit HK øverst på siden.

Butiksoverenskomsten med Dansk Erhverv Arbejdsgiver

Fuldtidsansatte
Fuldtidsansatte får kompenseret helligdage med 7,5 time.

I den arbejdsplansperiode, der indeholder skærtorsdag, langfredag, påskedag og 2. påskedag, skal du arbejde 4 x 7,5 time = 30 timer mindre uanset om du arbejder, skulle have arbejdet eller have fri i helligdagene.

Det vil sige, at din arbejdsgiver i denne arbejdsplansperiode kun kan planlægge med 562 timer mod normalt 592 timer, men du skal have løn for alle 592 timer.

Deltidsansatte
Deltidsansatte med over 10 timer om ugen i gennemsnitlig arbejdstid får reduktion i arbejdstiden for helligdage, uanset om du arbejder, skulle have arbejdet eller have fri i helligdagene. I den arbejdsplansperiode, der indeholder skærtorsdag, langfredag, påskedag og 2. påskedag, skal din arbejdstid reduceres således:

• Over 10 timer om ugen i gennemsnit: Du skal arbejde 4 x 3,5 timer = 14 timer mindre
  • Over 20 timer om ugen i gennemsnit: Du skal arbejde 4 x 4,5 timer = 18 timer mindre
  • Over 25 timer om ugen i gennemsnit: Du skal arbejde 4 x 5,5 timer = 22 timer mindre
  • Over 30 timer om ugen i gennemsnit: Du skal arbejde 4 x 7,0 timer = 28 timer mindre

Du får fuld løn også for de timer, du skal arbejde mindre.

Coop Butik samt BA og SFU overenskomster

Ansatte med mere end 10 plantimer skal have reduceret arbejdstiden for skærtorsdag, langfredag, påskedag og 2. påskedag. Der skal kompenseres for dagene, uanset om butikken har åben eller ej, og uanset om du er på arbejde eller ej.

Der kompenseres i arbejdstiden med 1/5 af dine plantimer (timer på din kontrakt) for hver dag, der skal kompenseres for. Er dine plantimer fx 30 timer, betyder det, at arbejdstiden skal reduceres med 30 timer divideret med 5 = 6 timer gange med 4 dage = 24 timer i alt for påsken. Men du skal have din normale fulde løn.

Reducering i arbejdstiden kan planlægges i perioden 2 uger før helligdagen, ugen helligdagen falder i eller 2 uger efter helligdagen. Det skal så vidt muligt gives som hele dage.

Deltidsansatte
Deltidsansatte skal have overtidsbetaling, hvis de arbejder ud over den reducerede arbejdstid for en fuldtidsansat.

Butiksoverenskomsten med DIO II

Under denne overenskomst reduceres ikke for påskedag. Dermed er det kun 3 dage, der reduceres for i påsken.

Fuldtidsansatte
Hvis butikken holder åbent på helligdagen, skal din arbejdstid i arbejdstidsplanen reduceres med det antal timer, du skal arbejde på helligdagen. Det betyder, at du i en arbejdsplansperiode, hvor du fx arbejder 8 timer på 2. påskedag, skal have 8 timer fri på en anden arbejdsdag med fuld løn. Hvis din fridag falder på en helligdag, hvor butikken holder åbent, skal du have en ny fridag (svarende til 7,5 time).

Du skal altså arbejde mindre i arbejdsplansperioden, men til din sædvanlige løn.
Hvis butikken holder lukket på helligdagen, skal din arbejdstid i arbejdstidsplanen reduceres med det antal timer, du skule have arbejdet på helligdagen (fri med løn). Hvis din fridag falder på en helligdag, hvor butikken holder lukket, skal du have en ny fridag (svarende til 7,5 time).

Deltidsansatte
Hvis butikken holder åbent på helligdagen, får du reduceret din arbejdstid med de timer, du skal arbejde på helligdagen. Det betyder, at du i den arbejdsplansperiode, hvor du fx arbejder 4 timer 2. påskedag, skal have 4 timer fri på en anden arbejdsdag med fuld løn.

Hvis butikken holder lukket på helligdagen, får du reduceret din arbejdstid med de timer, du skulle have arbejdet på helligdagen (fri med løn).

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK