Ansatte rammes på pengepungen ved privatiseringer

01. marts 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Når medarbejdere overgår fra offentlig til privat ansættelse i forbindelse med en udlicitering, kommer de helt bogstaveligt til at betale prisen flere år frem.

Ansatte står til at tabe på flere felter, hvis trepartiregeringen får opfyldt sit ønske om at lade private virksomheder tage sig af flere velfærdsopgaver. Mere privatisering giver nemlig ikke alene højere arbejdstempo, flere sygedage og lavere jobtilfredshed hos de medarbejdere, der skifter fra offentlig til privat ansættelse.

Nej, udliciteringerne, der ifølge regeringen blandt andet skal fremmes ved hjælp af såkaldte obligatoriske måltal for konkurrenceudsættelse, betyder også, at ansatte, der følger med jobbet over i et privat firma ét år efter overtagelsen, tjener 30.000 kroner mindre end dem, der forbliver i en offentlig virksomhed. Det viser en analyse fra (KORA), Aarhus Universitet og Roskilde Universitet (RUC) omtalt i Ugebrevet A4.

Udliciteringer koster titusindvis af kroner

Efter to år vil de privatiserede ansatte ifølge analysen have 40.000 kroner mindre at gøre godt med i forhold til deres offentligt ansatte kolleger, mens de udliciterede i det tredje år efter privatiseringen tjener 29.000 kroner mindre.

Samtidig modtager udliciterede medarbejdere større overførselsindkomster end de tilsvarende personer i kontrolgruppen. Men overførslerne kompenserer ifølge analysen ikke for hele deres indtægtsnedgang.

En af analysens ophavsmænd, seniorforsker Yosef Bhatti, mener ikke, at den faldende indtjening blandt udliciterede er overraskende.

- I forbindelse med en udlicitering er der ofte færre penge til rådighed for en privat leverandør end det, det offentlige har brugt på opgaven. Den udfordring kan de private imødegå ved at sænke omkostningerne eller være mere effektive. Og et af de oplagte steder at spare er at benytte sig af færre ansatte, siger Yosef Bhatti til Ugebrevet A4.

Flere udliciterede ansatte bliver arbejdsløse

Han pointerer, at analysen ikke siger noget om, hvad der er årsag til den gennemsnitlige nedgang i indtægt hos de udliciterede. Der kan både være tale om, at de har mistet deres job, at de har fået færre timer, men i princippet også, at de har fået lavere timeløn, lyder det fra seniorforskeren, der ikke desto mindre finder tilløb til forklaringer i tallene.

- Vi kan se, at lønmodtagere, som overgår til privat ansættelse i forbindelse med en udlicitering, i højere grad blive arbejdsløse end kontrolgruppen. Vi kan også se, at en mindre del af de beskæftigede samlet set arbejder på fuld tid efter udlicitering. Så vi har indikationer på, at faldende beskæftigelse og faldende arbejdstid kan være medvirkende årsager til nedgangen i de udliciteredes indkomst, siger Yosef Bhatti til Ugebrevet A4.

Løn Politik

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Følg hk kommunal på facebook