Elev, har du hilst på din tillidsrepræsentant?

02. marts 2017  |  HK Stat  |  HK Ungdom  |  Cihat Bardak, ungdomskonsulent Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Oplysning om videreuddannelse, løn, ferie og orlov samt mægling ved uenigheder og konflikter – alt det kan din tillidsrepræsentant hjælpe dig med.

Som ny på en arbejdsplads er der mange ting, man skal forholde sig til. Nye navne og opgaver og ikke mindst reglerne omkring ens ansættelsesforhold. Det er ikke altid til at finde rundt i – slet ikke når man i forvejen har travlt med at finde fodfæste på arbejdspladsen.

Ønsker du overblik, kan du henvende dig til din tillidsrepræsentant, hvis opgave det blandt andet er at varetage dine interesser som elev i staten. Har du fx et ønske om at videreuddanne dig under og efter din elevtid, kan din tillidsrepræsentant både skaffe dig materiale og sætte dig ind i, hvordan du søger penge i kompetencefonden gennem din arbejdsplads.

Oplever du en konflikt på arbejdspladsen, som du har svært ved at tage stilling til, er det igen oplagt at gå til din tillidsrepræsentant, som kan hjælpe med at få italesat og løst problemet.

Hvad er en tillidsrepræsentant (TR)?

Tillidsrepræsentanter er HK-medlemmernes nærmeste og mest personlige kontakt til deres fagforening.

TR har tavshedspligt og er valgt af kollegerne til at varetage deres interesser over for ledelsen. Da dette ikke altid er gnidningsfrit, er TR omfattet af en særlig beskyttelse, således at en ledelse ikke uden videre kan afskedige en TR for at viderebringe et kritikpunkt fra medarbejderne.

Elev Tillidsrepræsentant

Problemer med login?