Hver anden brystkræftpatient venter for længe i Hovedstaden

02. marts 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Regionsrådsformand og overlæge uenige om årsagen til ventetiden.

Den seneste kvartalsopgørelse fra Sundhedsdatastyrelsen viser, at hver anden patient med brystkræft venter for længe på operation i Region Hovedstaden.

Ud af 118 brystkræftpatienter, der er registreret i kræftpakkeforløb i regionen, er 48 procent ikke blevet opereret inden for behandlingsfristen på fire uger.

Region Hovedstadens regionsrådsformand, Sophie Hæstorp Andersen (S), siger til Politiken, at hun er med på, at Sundhedsplatformen har medført en lang række problemer. Hun mener dog ikke, at der bør konkluderes for meget på baggrund af Sundhedsdatastyrelsens kvartalsopgørelse, fordi ”registreringerne er mangelfulde”.

Antallet af registrerede kræftforløb faldt drastisk i Region Hovedstaden sidste kvartal. Sidste kvartal blev blot 599 kræftpakkeforløb registreret. Og kun 118 brystkræftpatienter var registreret i de føromtalte kræftpakkeforløb. Antallet ligger under halvdelen af, hvad der var registreret på samme tidspunkt året før.

Mangelfuld registrering

Det faldende tal skyldes ifølge Sophie Hæstorp Andersen ligeledes problemer med Sundhedsplatformen.

- Vi har i de måneder, hvor vi har været i gang med at implementere Sundhedsplatformen, haft udfordringer med at få registreret og monitoreret. Lige nu registrerer vi ikke helt så godt som tidligere på Herlev Hospital og Rigshospitalet, hvor langt de fleste af vores kræftpatienter bliver behandlet, siger hun.

Overlæge og professor på Rigshospitalets brystkirurgiske afdeling Niels Kroman, mener, at tallene er et udtryk for den virkelighed, han arbejder i.

- Det kan godt være, at registreringen er mere tilfældig, fordi det har været svært at registrere med det nye system. Men der er ikke nogen som helst grund til at tro, at tallene ser bedre ud for dem, der ikke er registreret. Der er heller ingen grund til at tro, at det ikke er en realistisk stikprøve, der viser det samlede billede, siger Niels Kroman til Politiken.

Nyheder fra DL

Det gule sundhedskort bliver til en app

05. maj 2021  | HK Kommunal  | DL

Den 1. juni 2021 lanceres Sundhedskort-appen som et frivilligt supplement til det gule sundhedskort. Her er 5 ting du skal vide om den nye app.

HK: Medarbejderne er nøglespillere i digitaliseringen

05. maj 2021  | HK Kommunal  | DL

Inddragelse af medarbejdere og borgere er helt afgørende for, at fremtidens offentlige digitaliseringsprojekter kan udrulles med succes. Det mener HK Kommunal forud for arbejdet med den omfattende digitaliseringsstrategi, regeringen vil præsentere til efteråret.

kæmpe løft til kompetencefondene i kommuner og regioner

04. maj 2021  | HK Kommunal  | DL

Har du gjort dig tanker om efter-videreuddannelse og ønsker du at få virkeliggjort dine uddannelsesdrømme, så er der rig mulighed for det allerede nu.

Trepartsforhandlinger skal bane vejen for mere ligeløn

28. april 2021  | HK Kommunal  | DL

Der er et ligelønsproblem i Danmark, og det skal der gøres noget ved, konstaterer HK Kommunals formand Lene Roed. Sammen med organisationerne Forhandlingsfællesskabet opfordrer hun politikerne på Christiansborg til at indkalde til trepartsforhandlinger.

Første OK21-lønstigning en realitet

21. april 2021  | HK Kommunal  | DL

1. april er din løn steget – uanset om du er ansat i en kommune eller region. Det er en realitet efter OK21-forliget er godkendt i Forhandlingsfællesskabet.

Se alle nyheder

dl er også på Facebook