Hver anden brystkræftpatient venter for længe i Hovedstaden

02. marts 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Regionsrådsformand og overlæge uenige om årsagen til ventetiden.

Den seneste kvartalsopgørelse fra Sundhedsdatastyrelsen viser, at hver anden patient med brystkræft venter for længe på operation i Region Hovedstaden.

Ud af 118 brystkræftpatienter, der er registreret i kræftpakkeforløb i regionen, er 48 procent ikke blevet opereret inden for behandlingsfristen på fire uger.

Region Hovedstadens regionsrådsformand, Sophie Hæstorp Andersen (S), siger til Politiken, at hun er med på, at Sundhedsplatformen har medført en lang række problemer. Hun mener dog ikke, at der bør konkluderes for meget på baggrund af Sundhedsdatastyrelsens kvartalsopgørelse, fordi ”registreringerne er mangelfulde”.

Antallet af registrerede kræftforløb faldt drastisk i Region Hovedstaden sidste kvartal. Sidste kvartal blev blot 599 kræftpakkeforløb registreret. Og kun 118 brystkræftpatienter var registreret i de føromtalte kræftpakkeforløb. Antallet ligger under halvdelen af, hvad der var registreret på samme tidspunkt året før.

Mangelfuld registrering

Det faldende tal skyldes ifølge Sophie Hæstorp Andersen ligeledes problemer med Sundhedsplatformen.

- Vi har i de måneder, hvor vi har været i gang med at implementere Sundhedsplatformen, haft udfordringer med at få registreret og monitoreret. Lige nu registrerer vi ikke helt så godt som tidligere på Herlev Hospital og Rigshospitalet, hvor langt de fleste af vores kræftpatienter bliver behandlet, siger hun.

Overlæge og professor på Rigshospitalets brystkirurgiske afdeling Niels Kroman, mener, at tallene er et udtryk for den virkelighed, han arbejder i.

- Det kan godt være, at registreringen er mere tilfældig, fordi det har været svært at registrere med det nye system. Men der er ikke nogen som helst grund til at tro, at tallene ser bedre ud for dem, der ikke er registreret. Der er heller ingen grund til at tro, at det ikke er en realistisk stikprøve, der viser det samlede billede, siger Niels Kroman til Politiken.

Nyheder fra DL

Er Årets TR fra din kommune eller region?

16. september 2021  | HK Kommunal  | DL

Du kan nominere din TR allerede nu - prisen bliver uddelt senere på året af A4 Medier.

HK appellerer om flere administrative elevpladser

15. september 2021  | HK Kommunal  | DL

Borgerne vil opleve forringelser i velfærden, hvis ikke den kommunale og regionale administration fødes med flere nye, veluddannede medarbejdere, mener HK Kommunals formand.

Susanne om konflikthåndtering: Vi skal turde være uenige

13. september 2021  | HK Kommunal  | DL

Som projektleder i Limfjordssekretariatet er det Susanne Mortensens opgave at få omdannet så meget jord langs Limfjorden som muligt til vådområder ved at lave frivillige aftaler med lodsejerne. Det kræver gode kompetencer i kommunikation og menneskekundskab, for ikke alle lodsejere er med på ideen. Blandt andet derfor har hun taget en...

Nyt om sundhedskommunom for lægesekretærer

08. september 2021  | DL

Som lægesekretær kan du få finansieret en hel sundhedskommunom - uanset om det koster mere end de 30.000 kroner, der normalt er dækket af kompetencefondene.

- Så skal vi til det igen ...

08. september 2021  | HK Kommunal  | DL

Ny undersøgelse fra Overlægeforeningen bekræfter hvad vi har råbt op om i årevis: Alt for meget administration bliver lavet af alle mulige andre end de administrative eksperter, lyder det fra HK Kommunals formand.

Se alle nyheder

dl er også på Facebook