Hver anden brystkræftpatient venter for længe i Hovedstaden

02. marts 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Regionsrådsformand og overlæge uenige om årsagen til ventetiden.

Den seneste kvartalsopgørelse fra Sundhedsdatastyrelsen viser, at hver anden patient med brystkræft venter for længe på operation i Region Hovedstaden.

Ud af 118 brystkræftpatienter, der er registreret i kræftpakkeforløb i regionen, er 48 procent ikke blevet opereret inden for behandlingsfristen på fire uger.

Region Hovedstadens regionsrådsformand, Sophie Hæstorp Andersen (S), siger til Politiken, at hun er med på, at Sundhedsplatformen har medført en lang række problemer. Hun mener dog ikke, at der bør konkluderes for meget på baggrund af Sundhedsdatastyrelsens kvartalsopgørelse, fordi ”registreringerne er mangelfulde”.

Antallet af registrerede kræftforløb faldt drastisk i Region Hovedstaden sidste kvartal. Sidste kvartal blev blot 599 kræftpakkeforløb registreret. Og kun 118 brystkræftpatienter var registreret i de føromtalte kræftpakkeforløb. Antallet ligger under halvdelen af, hvad der var registreret på samme tidspunkt året før.

Mangelfuld registrering

Det faldende tal skyldes ifølge Sophie Hæstorp Andersen ligeledes problemer med Sundhedsplatformen.

- Vi har i de måneder, hvor vi har været i gang med at implementere Sundhedsplatformen, haft udfordringer med at få registreret og monitoreret. Lige nu registrerer vi ikke helt så godt som tidligere på Herlev Hospital og Rigshospitalet, hvor langt de fleste af vores kræftpatienter bliver behandlet, siger hun.

Overlæge og professor på Rigshospitalets brystkirurgiske afdeling Niels Kroman, mener, at tallene er et udtryk for den virkelighed, han arbejder i.

- Det kan godt være, at registreringen er mere tilfældig, fordi det har været svært at registrere med det nye system. Men der er ikke nogen som helst grund til at tro, at tallene ser bedre ud for dem, der ikke er registreret. Der er heller ingen grund til at tro, at det ikke er en realistisk stikprøve, der viser det samlede billede, siger Niels Kroman til Politiken.

Nyheder fra DL

OK21: Et væld af ideer viser vejen til det gode arbejdsliv

22. september 2020  | HK Kommunal  | DL

Mere anerkendelse. Bedre sammenhæng mellem opgaver og ressourcer. Større frihed og mere fleksibilitet. HK Kommunals medlemmer har bidraget med flere tusinde input til et bedre arbejdsliv.

Formand gæster stærkt sammentømret HK-klub

16. september 2020  | HK Kommunal  | DL

HK’ernes rolle i en moderne, offentlig virksomhed, elevsituationen og kompetenceudvikling var blandt emnerne, da HK Kommunals formand mødtes til inspirerende samtaler med såvel tillidsrepræsentanter som ledelse i Frederikssund.

Fag & Fremtid 21 har tema om nye metoder, roller og samarbejder

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen  | DL

Samskabelse, coaching, rådgivning, digitale borgermøder, inddragelse og kommunikation i øjenhøjde er eksempler på de mange nye begreber, samarbejder og metoder, som dukker op i den moderne forvaltning. Fag & Fremtid 21 har fokus på de nye metoder, og det sker under temaet: ”Skab fremtiden sammen - nye rammer, roller og retninger”.

Giv din mening til kende forud for OK21

03. september 2020  | HK Kommunal  | DL

Forberedelserne til OK21 går i gang. Vi vil gerne have input fra dig og dine kolleger. Hvad er vigtigt for jer, når det gælder om at sikre attraktive arbejdspladser i kommuner og regioner?

Sygedagpenge forlænges til personer med særlig risiko for coronasmitte

28. august 2020  | HK Kommunal  | DL

Et flertal i Folketinget er enige om, at forlænge muligheden for sygedagpenge til personer med særlig risiko for at blive alvorligt syge ved smitte med covid-19 frem til den 31. december i år.

Se alle nyheder

dl er også på Facebook