Hver anden brystkræftpatient venter for længe i Hovedstaden

02. marts 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Regionsrådsformand og overlæge uenige om årsagen til ventetiden.

Den seneste kvartalsopgørelse fra Sundhedsdatastyrelsen viser, at hver anden patient med brystkræft venter for længe på operation i Region Hovedstaden.

Ud af 118 brystkræftpatienter, der er registreret i kræftpakkeforløb i regionen, er 48 procent ikke blevet opereret inden for behandlingsfristen på fire uger.

Region Hovedstadens regionsrådsformand, Sophie Hæstorp Andersen (S), siger til Politiken, at hun er med på, at Sundhedsplatformen har medført en lang række problemer. Hun mener dog ikke, at der bør konkluderes for meget på baggrund af Sundhedsdatastyrelsens kvartalsopgørelse, fordi ”registreringerne er mangelfulde”.

Antallet af registrerede kræftforløb faldt drastisk i Region Hovedstaden sidste kvartal. Sidste kvartal blev blot 599 kræftpakkeforløb registreret. Og kun 118 brystkræftpatienter var registreret i de føromtalte kræftpakkeforløb. Antallet ligger under halvdelen af, hvad der var registreret på samme tidspunkt året før.

Mangelfuld registrering

Det faldende tal skyldes ifølge Sophie Hæstorp Andersen ligeledes problemer med Sundhedsplatformen.

- Vi har i de måneder, hvor vi har været i gang med at implementere Sundhedsplatformen, haft udfordringer med at få registreret og monitoreret. Lige nu registrerer vi ikke helt så godt som tidligere på Herlev Hospital og Rigshospitalet, hvor langt de fleste af vores kræftpatienter bliver behandlet, siger hun.

Overlæge og professor på Rigshospitalets brystkirurgiske afdeling Niels Kroman, mener, at tallene er et udtryk for den virkelighed, han arbejder i.

- Det kan godt være, at registreringen er mere tilfældig, fordi det har været svært at registrere med det nye system. Men der er ikke nogen som helst grund til at tro, at tallene ser bedre ud for dem, der ikke er registreret. Der er heller ingen grund til at tro, at det ikke er en realistisk stikprøve, der viser det samlede billede, siger Niels Kroman til Politiken.

Nyheder fra DL

"Jeg kan mærke, at jeg stadig bliver påvirket af at tale om det"

18. november 2020  | HK Kommunal  | DL

3 HK'ere har delt deres oplevelser med grænseoverskridende adfærd og sexisme med os. Læs deres beretninger her.

Chikane: Tinas kollega var krænkende, sjofel og grænseoverskridende

18. november 2020  | HK Kommunal  | DL

Økonomimedarbejder Tina Madsen blev i mere end et år chikaneret af en kollega. Sjofle, grænseoverskridende kommentarer var en del af hverdagen, men tilbud om skedemassage og andre krænkelser var også en del af pakken. I mere end et år levede hun med ydmygelserne, før hun gik til ledelsen, som afviste chikanen med...

Coronaen øger behov for retningslinjer for lægesekretærernes arbejdsmiljø

04. november 2020  | HK Kommunal  | DL

Ændrede arbejdsvilkår under coronaen er en belastning, og derfor vil det være godt med overordnede retningslinjer på arbejdsmiljøområdet, siger lægesekretær og arbejdsmiljørepræsentant.

Corona presser ledere i det offentlige

03. november 2020  | HK Kommunal  | DL

Mere stress og et stort antal ekstra arbejdstimer vidner om det arbejdspres, som mange ledere på offentlige arbejdspladser har oplevet under coronakrisen.

Alle lægesekretærer skal opkvalificeres

28. oktober 2020  | HK Kommunal  | DL

Ny grunduddannelse og generel kompetenceudvikling var blandt emnerne, da Lene Roed mødte lægesekretærernes tillidsrepræsentanter i Odense.

Se alle nyheder

dl er også på Facebook