Kvinder får mindre i løn og færre lønsamtaler

02. marts 2017  |  HK Handel  |  Andreas Rasmussen

Der er stadig ikke ligeløn mellem mænd og kvinder. En af årsagerne kan være, at væsentlig færre kvinder end mænd får lønsamtaler.

Færre kvinder end mænd får de lønsamtaler, de har ret til. Inden for det seneste år har 54 % mænd været til lønsamtale, mens kun 39 % af kvinderne har været det.
Illustration: Mette Ehlers

Selvom det er en gammel traver, er det desværre evigt aktuelt. Kvinder og mænd får stadig ikke det samme i løn. På HK Handels område er forskellen i gennemsnit 1.715 kr. i mændenes favør hver måned, viser nye tal fra HK's analyseafdeling.

Den manglende ligeløn gælder både på lederniveau, for almindelige medarbejdere og for medarbejdere med et særligt betroet ansvar. Den nyeste lønstatistik dokumenterer desuden, at kvindernes lønstigning fra 2015 til 2016 var på 1,7 %, mens den for mændene var 1,8 %.

- Selvom tallene ikke er korrigeret for anciennitet, kvalifikationer og funktioner, så dokumenterer de noget, som vi allerede ved: Nemlig at kvinder får mindre i løn end mænd, også når de udfører det samme arbejde, siger Kim Jensen, der er faglig chef i HK Handel.

Hvis en mandlig og en kvindelig HK’er skulle have samme timeløn med den nuværende lønforskel, ville det betyde, at manden skulle arbejde 7,5 time om dagen, mens kvinden kun skulle arbejde 7 timer.

Flere lønsamtaler til mændene

En af årsagerne til, at kvinderne får mindre i løn, kan være, at de sjældnere kommer til lønsamtale. En ny Epinion-undersøgelse viser, at mens mere end halvdelen af mændene på HK Handels område, nemlig 54 %, har været til lønsamtale inden for det seneste år, er tallet for kvinder kun 39 %. Det til trods for, at flere kvinder (16 %) end mænd (14 %) har bedt om en lønsamtale.

Arbejdspladser med overenskomst: Chefen skal mindst én gang årligt tage initiativ til en lønsamtale. Medarbejderne har ret til at bede om en lønsamtale når som helst. Husk, at du kan ringe til din lokale afdeling på 7011 4545, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Tallene viser også, at mændene får bedre resultater af lønsamtalerne. 67 % af mændene har fået lønforhøjelse efter samtalen, mens tallet for kvinderne er 61 %.

- Det er skuffende, at der er så store forskelle. Der sidder nogle arbejdsgivere derude, der bør kigge sig selv godt og grundigt i spejlet og overveje, om de vil være den forskelsbehandling bekendt, siger Kim Jensen.

Læs også: Sådan fik tillidsrepræsentant Lisette Søegaard Fornitz højere løn til alle kolleger

Køn og løn: Store forskelle

Forskellen på kvinder og mænds løn varierer efter funktion. På alle niveauer tjener kvinderne lavere løn end deres mandlige kolleger:

Alle
Kvinder: 24.635 kr./md.
Mænd: 26.350 kr./md.
Forskel: 1.715 kr./md.

Ledere og mellemledere
Kvinder: 27.149 kr./md.
Mænd: 29.123 kr./md.
Forskel: 1.974 kr./md.

Medarbejdere med et særligt betroet ansvar
Kvinder: 25.740 kr./md.
Mænd: 27.427 kr./md.
Forskel: 1.687 kr./md.

Øvrige medarbejdere
Kvinder: 23.758 kr./md.
Mænd: 25.034 kr./md.
Forskel: 1.276 kr./md.

Tallene er ikke korrigeret for anciennitet og funktioner.
Tjek din egen løn her

Løn Ligestilling

Vidste du, at...

HK fik ligeløn i overenskomsten

I 1950’erne var lønforskellen mellem mænd og kvinder helt åbenlys. I overenskomsten for det private arbejdsmarked stod der simpelthen, at kvinder kun fik 2/3 af mænds løn.

Men HK pressede sammen med andre dele af fagbevægelsen på, og i 1963 lykkedes det. Det nye overenskomst betød, at der frem mod 1. januar 1965 blev indfaset en formel ligeløn mellem mænd og kvinder på det private arbejdsmarked.

Kvinder straffes for at få børn

En undersøgelse fra Beskæftigelsesministeriet viste i 2010, at kvinder med børn tjener 5 % mindre end kvinder uden børn. Omvendt tjener mænd med børn 4 % mere end mænd uden børn.

Du kan få hjælp af HK

Som medlem af HK Handel kan du få en gratis samtale med en løncoach, der kan give dig gode råd til, hvordan du får forhandlet en lønstigning hjem.
Læs mere om løncoachen