Sådan bliver du bedre til at holde pause

02. marts 2017  |  HK Privat  |

Hver 6. HK/Privatmedlem synes, de holder for få pauser i løbet af en arbejdsdag. Men det er vigtigt med afbræk i arbejdsdagen. Så her får du fem tip fra arbejdsmiljøkonsulent June Halvorsen til at huske pauserne.

Pause

Arbejdsopgaverne hober sig op, og du får dårlig samvittighed hver gang, du bliver mindet om længden på din to-do liste. De fleste kender følelsen af at have travlt på jobbet, og når opgaverne skal nås, er det somme tider pausen, der ryger.

Faktisk mener hver sjette medlem af HK/Privat, at de sjældent holder tilstrækkeligt med pauser i løbet af deres arbejdsdag. Det viser en web-undersøgelse fra HK/Privat, som 1.208 medlemmer har svaret på.

- Ifølge Arbejdstilsynet skal arbejde afbrydes af passende pauser. For når du holder pauser, giver du din krop og dit sind lov til at slappe af, så du kan genskabe energi i løbet af din arbejdsdag. Derfor er det rigtig vigtigt at holde pauser, forklarer June Halvorsen, der er arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat.
Heldigvis er der flere, der husker at holde pauser: Lidt over en tredjedel af medlemmerne oplever, at de ofte holder tilstrækkeligt med pauser i løbet af deres arbejdsdag.

Sådan får du sat pauserne i system

1. Accepter nødvendigheden af at holde pauser. Du skal indse, at det er nødvendigt at holde pauser. En kort pause kan både gøre dig frisk og veloplagt, og du skal derfor ikke se det som pjæk fra arbejdsopgaverne, når du skriver indkøbsliste eller strækker benene.

2. Lav aftaler med kollegerne. Det kan være en rigtig god idé at lave faste pause-aftaler med dine kollegaer - på den måde vil du nemlig føle dig mere forpligtet. I kan eksempelvis aftale, at I drikker en kop kaffe sammen to gange om dagen, hvor I ikke snakker arbejde.

3. Hav en elastik eller en træningsmåtte liggende. Udstyret kan være med til at minde dig om at holde pauser. Når du bevæger dig i dine pauser ved eksempelvis at lave styrke- og udtrækningsøvelser, øger du ikke kun din styrke, men også din koncentrationsevne.

4. Gå med rygerne. Som ikke-ryger kan man glemme at få frisk luft i løbet af arbejdsdagen, og et godt råd er derfor, at du går med rygerne udenfor, når de skal ryge. Hvis du synes, det er ubehageligt at indånde røgen fra dine ryger-kollegaer, kan du slentre en tur selv.

5. Mærk efter hvilke slags pauser, der er vigtige for dig. Folk har forskellige behov i forhold til længde og antal af pauser. Når du ved, hvilke pauser der fungere for dig, kan du installere en pop op-besked på din computer eller telefon, så du husker at holde pause.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK