Læger raser videre over sundhedsplatformen

03. marts 2017  |  DL  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Vi har brokket os relativt lidt i forhold til, hvor slemt det står til, lyder det fra professor. Flere bakker op om lægesekretærernes vigtige rolle.

- I har misforstået, hvilken enorm vigtig funktion lægesekretærerne havde. De havde enormt meget styr på det, og min røv er fanme blevet reddet mange gange af en sekretær, som gjorde mig opmærksom på, at jeg ikke havde gjort dette eller hint og spurgt mig, om jeg nu havde husket dit eller dat. Det er ærgerligt, at I har sat lægesekretærerne ud på et sidespor. Rigtig rigtig ærgerligt.

Sådan lød det fra en overlæge på Rigshospitalet ifølge en artikel i Weekendavisen, da overlægerne for nylig mødtes med repræsentanter for Rigshospitalets direktion samt it-afdeling.

Mangler test

Nu tager endnu en læge bladet fra munden i et interview med avisen. Det drejer sig om Liselotte Højgaard, der er chef for Rigshospitalets Klinik for Klinisk Fysiologi, Nuklearmedicin & PET.

- Problemernes omfang og alvorlighed er større, end det fremgår af pressen. Vi har brokket os relativt lidt i forhold til , hvor slemt det står til, siger hun til Weekendavisen.

- Problemet med det amerikanske system er, at det ikke er tilstrækkeligt testet, oversat og tilpasset danske forhold, før det bliver rullet ud overalt. Vi har købt en skrabet model uden nogle af de nødvendige moduler, som for eksempel kan håndtere laboratoriesvar og scanningsbilleder, og det svarer jo til at købe en bil uden alle fire hjul, siger hun til Weekendavisen.

Digitalisering

Nyheder fra DL

3 ting du skal vide om ferie - inden sommerferien

16. juni 2021  | HK Kommunal  | DL

Sommerferien begynder at nærme sig. Men hvordan er dine muligheder for at flytte på ferie? Og hvad hvis du bliver syg i løbet af ferien?

HK: Regionsaftale presser sygehuspersonalet

10. juni 2021  | HK Kommunal  | DL

Regeringens økonomiaftale med Danske Regioner er så smal, at den ikke imødekommer behovet for et tidssvarende sundhedsvæsen, mener HK Kommunal, der forudser, at hospitalspersonalet bliver fastholdt i et urimeligt arbejdspres.

HK: Ledere skal åbne mere op for ansattes videreuddannelse

02. juni 2021  | HK Kommunal  | DL

HK’erne skal have mulighed for at videreuddanne sig uden for egne, snævre arbejdsområder, især når kommuner og regioner med genåbningen får brug for medarbejdere med nye, bredere kompetencer, lyder appellen fra HK Kommunal.

Skarpe forhandlinger om kommuners og regioners økonomi

27. maj 2021  | HK Kommunal  | DL

Finansministeren forhandler netop nu med kommuner og regioner om næste års økonomi. HK Kommunal advarer mod, at velfærdsforbedringer bliver finansieret med besparelser på administrationen.

HK Kommunal støtter ikke borgerforslag om navnebeskyttelse

25. maj 2021  | HK Kommunal  | DL

Folketinget skal nu se på om ansatte i sundhedsvæsenet skal anonymiseres. Initiativet kommer blandt andet i forlængelse af et borgerforslag, der vil have navnebeskyttelse til alle offentligt ansatte. HK Kommunal ser positivt på intentionerne bag, men mener at udvidet navnebeskyttelse har for store ulemper.

Se alle nyheder

dl er også på Facebook