Læger raser videre over sundhedsplatformen

03. marts 2017  |  DL  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Vi har brokket os relativt lidt i forhold til, hvor slemt det står til, lyder det fra professor. Flere bakker op om lægesekretærernes vigtige rolle.

- I har misforstået, hvilken enorm vigtig funktion lægesekretærerne havde. De havde enormt meget styr på det, og min røv er fanme blevet reddet mange gange af en sekretær, som gjorde mig opmærksom på, at jeg ikke havde gjort dette eller hint og spurgt mig, om jeg nu havde husket dit eller dat. Det er ærgerligt, at I har sat lægesekretærerne ud på et sidespor. Rigtig rigtig ærgerligt.

Sådan lød det fra en overlæge på Rigshospitalet ifølge en artikel i Weekendavisen, da overlægerne for nylig mødtes med repræsentanter for Rigshospitalets direktion samt it-afdeling.

Mangler test

Nu tager endnu en læge bladet fra munden i et interview med avisen. Det drejer sig om Liselotte Højgaard, der er chef for Rigshospitalets Klinik for Klinisk Fysiologi, Nuklearmedicin & PET.

- Problemernes omfang og alvorlighed er større, end det fremgår af pressen. Vi har brokket os relativt lidt i forhold til , hvor slemt det står til, siger hun til Weekendavisen.

- Problemet med det amerikanske system er, at det ikke er tilstrækkeligt testet, oversat og tilpasset danske forhold, før det bliver rullet ud overalt. Vi har købt en skrabet model uden nogle af de nødvendige moduler, som for eksempel kan håndtere laboratoriesvar og scanningsbilleder, og det svarer jo til at købe en bil uden alle fire hjul, siger hun til Weekendavisen.

Digitalisering

Nyheder fra DL

OK21: Fokus på digitalt hjemmearbejde

21. januar 2021  | HK Kommunal  | DL

Vilkårene for HK’ernes fleksible, digitale arbejdsliv er et af de emner, der er på bordet i de stadigt mere fortættede forhandlinger om de kommende års løn- og arbejdsvilkår. Vi skal have sat fokus på muligheder og udfordringer ved øget hjemmearbejde, lyder det fra HK Kommunals formand.

Administrative medarbejdere hjælper til på sygehusene

20. januar 2021  | HK Kommunal  | DL

Omkring 81 administrative medarbejdere fra Region Sjælland har sagt ja til at aflaste deres pressede kolleger på sygehusene. Det høster nu stor ros fra Per Bennetsen, der er regionsdirektør for Region Sjælland.

Opråb til regionerne: Lægesekretærer skal også vaccineres

14. januar 2021  | DL  | HK Kommunal

Lægesekretærer med patientkontakt bør vaccineres på linje med øvrigt personale. Det sker de fleste steder, men ikke alle. Og det er ikke godt nok, siger HK Kommunal, der opfordrer regionerne til at sikre, at lægesekretærer med patientkontakt indtænkes alle steder.

Er du hej- eller kære-typen?

07. januar 2021  | HK Kommunal  | DL

Hvordan skriver du til borgerne? Er det med “Hej”, “Kære” eller “Til”? Og afslutter du med venlig eller kærlig hilsen? En rundspørge blandt HK Kommunals medlemmer viser, at rutinerne er meget forskellige. Men ifølge en samtaleforsker er det ikke ligegyldigt, hvordan vi skriver. Modtagerne tolker hvert et ord, ligesom der er stor...

OK21: Regionsfokus på løn, kompetencer og ny uddannelse

05. januar 2021  | HK Kommunal  | DL

De kommende års løn- og arbejdsvilkår for de regionalt ansatte HK’ere er netop blevet bragt i spil ved HK Kommunals specielle forhandlinger med Danske Regioner.

Se alle nyheder

dl er også på Facebook