Chefer i Rigspolitiet forgyldt trods millionskandale

06. marts 2017  |  HK Stat  |  HK Politiet og Anklagemyndigheden

Heidi Juhl Pedersen

Skævt. 42 chefer i Politiet har ifølge BT delt 10 millioner kroner i vederlag og bonus oven i deres almindelige løn. Det svarer til 240.000 kroner i gennemsnit, og det er svært at forstå for mine medlemmer, siger Heidi Juhl Pedersen, der er formand for HK'erne i politiet. Foto: Mikkel Østergaard

2 chefer i Rigspolitiet fik i 2015 fratrædelsesgodtgørelser for 845.000 kroner – eller hvad der svarer til 3 HK'eres løn – selvom de fortsatte i samme job. Samlet set er der udbetalt over 10 millioner kroner i 2015 og 2016 i bonus og fratrædelsesgodtgørelser til 42 politichefer. Det skriver BT.

Bonusfest på chefgangen: 3 HK'ere kunne have arbejdet et helt år på landets politistationer alene for det beløb som 2 chefer i Rigspolitiet fik i bonus i 2015 og 2016.

Dagbladet BT har fået aktindsigt i politiets brug af bonus og belønninger til cheferne. Ifølge aktindsigten har 42 politichefer i 2015 og 2016 fået resultatløn, engangsvederlag og fratrædelsesgodtgørelser – flere af dem på trods af, at de fortsatte i jobbet – på 10,1 millioner kroner. Et beløb, der svarer til 20-25 HK’eres løn i et år.

Formand for de cirka 2.000 HK'ere i politiet, Heidi Juhl Pedersen, understreger, at resultatløn og engangsvederlag skal ses som en del af chefernes samlede lønpakke. Hun vil ikke kommentere enkelte chefers løn, men når 42 chefer deler 10 millioner og i gennemsnit får 240.000 kroner i bonus vækker det undren. Til sammenligning har der i Rigspolitiet de seneste år været omkring 800.000 kroner at forhandle om årligt. Til at dele mellem samtlige 400 overenskomstansatte.

- Medarbejderne knokler i et presset politi, og det kan være svært at forstå, at vores tillidsrepræsentanter bliver mødt med urimeligt snævre økonomiske rammer ved de årlige lønforhandlinger, og at det kan være så svært at hente lønkroner hjem til personalet, når lønkronerne på den anden side uddeles så generøst til ledelsen og nogle får over en halv million kroner, siger Heidi Juhl Pedersen.

Belønnet efter ulovlige kontrakter for 43 millioner

Blandt de chefer, som har modtaget bonus, er de 2 centrale chefer i en skandale om ulovlige konsulent-millioner. Selvom en tidligere afdelingschef i Rigspolitiet igennem flere år medvirkede til at bryde udbudsreglerne, og hendes overordnede lod det ske, fik de begge et skulderklap fra rigspolitichef Jens Højbjerg.

BT skriver, at de 2 chefer, kort tid efter at der var indgået ulovlige konsulentaftaler for 43,3 millioner kroner, fik næsten 1,2 millioner kroner udover deres almindelige løn, der i forvejen lå et godt stykke over 1 million kroner årligt.

Fik 536.259 for at blive i eget job

De 2 politichefer fik udbetalt pengene dels på grund af 2 engangsvederlag for 'honorering for en særlig indsats og merarbejde', og dels på grund af de 2 politichefers lukrative åremålskontrakter. De udløb begge i 2015, og for en statsansat med åremålskontrakter indgået før maj 2016 var det muligt at få en fratrædelsesgodtgørelse, selvom vedkommende fortsatte i samme stilling. Det krævede blot, at vedkommende søgte sin egen stilling bagefter og fik jobbet. Den mulighed benyttede de 2 chefer sig af og fik i 2015 henholdsvis 536.259 kroner og 309.320 kroner.

Fratrædelsesgodtgørelserne er blevet stærkt kritiseret, blandt andet fordi det ifølge eksperter er urimeligt at udbetale fratrædelsesgodtgørelse til chefer i det offentlige, som bliver i deres job. Reglerne er nu lavet om, så en åremålsansat ikke længere kan få fratrædelse, hvis vedkommende bliver i sit job. Rigspolitiet oplyser da også til BT, at den slags aftaler ikke længere indgås.

Ifølge BT har den tidligere afdelingschef fået yderligere 604.027 kroner i fratrædelse, da hun blev fyret i begyndelsen af februar. Dermed har hun inden for en toårig periode fået udbetalt i alt 913.347 kroner i fratrædelse, skriver avisen.