Kommuner jagter pantefogeder

06. marts 2017  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

At opgaven med at inddrive ejendomsskatten er blevet overflyttet til kommunerne har fået mange af dem til at søge efter pantefogeder.

Måske ikke spandevis af guld for enden af regnbuen, men kommunerne har klart vurderet, at der ligger en pæn gevinst ved at ansætte pantefogeder.

Sagen er, at kommunerne har fået overdraget opgaven med at inddrive ejendomsskattegæld.

Hidtil har det kun været Skat, der måtte inddrive gæld, men det er ikke sket på grund af kollaps i dets digitale inddrivelsessystem og hidtil har kommunerne ellers kun haft lov til at skrive breve til skyldnerne med en reminder om, at de ikke har betalt deres regning, og de har kunnet ringe med opfordring til at betale og forslag om afdragsordninger.

Kolding ansætter 6 pantefogeder

Men nu kan overtage inddrivelsen af ejendomsskat gennem udlæg og begæring af tvangsauktion for ejendomsskat.

Derfor er en række kommuner i gang med at opruste på opkrævning og inddrivelse.

Kolding Kommune har fx over otte millioner ude at svømme og ansætter derfor hele seks nye pantefogeder.

Ekstra indsats i 2016 med gevinst

Københavns Kommune ansætter to nye pantefogeder, mens en lang række andre kommuner også opruster.

Randers, Sorø og Syddjurs Kommuner er blandt dem, der også ansætter ekstra medarbejdere til at inddrive gælden.

Flere kommuner har dog i løbet af 2016 allerede været i gang – på den lidt blidere måde – ved at udsende breve og kontakte skyldnere.

Den indsats har eksempelvis i Randers nedbragt borgernes ejendomsskattegæld fra 4,8 til 3,5 millioner kroner – og derfor tøver man heller ikke med at se fornuften i at ansætte ekstra pantefogeder.

HR, økonomi, it og stab Ydelse og borgerbetjening Administration

Har du også læst...

KY får mellemkarakter af kommuner i første bølge

25. januar 2021  | HK Kommunal

Sammenlignet med KSD er KY klart bedre, lyder tilbagemeldingerne fra en række kommuner i 1. bølge, som Kommunalbladet har snakket med. På den gamle karakterskala får KY et 7-8 tal.

OK21: Intense forhandlinger giver sporadiske fremskridt

23. januar 2021  | HK Kommunal

Repræsentanter for de 430.000 ansatte i kommunerne har igen lagt arm med de kommunale arbejdsgivere, der ifølge HK Kommunal skal rykke sig på blandt andet løn, seniorordninger og fleksibel arbejdstid, hvis der skal nås et resultat.

Inspiration: Sådan sætter I fokus på effektiv administration

21. januar 2021  | HK Kommunal  | Chefgruppen

"Brug HK'erne" hedder et nyt inspirationshæfte fra KL og HK Kommunal, som undersøger den administrative opgaveløsning mellem faggrupperne i kommunerne, og hvordan HK'ernes faglige kompetencer kan bruges endnu bedre.

Se alle nyheder

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt

Problemer med login?