Politisk kursændring i valgår – skib uden mandskab

07. marts 2017  |  Sjælland

Billede af drejede pile som symbol på kursændring

Efter år med massive besparelser på administrative i Holbæk Kommune, opfordrer HK Kommunal til en politisk kursændring mod bedre forhold for de ansatte og borgerne.

- Politisk børnehave, aftaler i skolegården, hovsabeslutninger og et økonomiudvalg, som løber fra budgetaftale, og som igen hellere vil fyre en HK’er – nok er nok, udtaler Michael Rosenberg, formand for HK Kommunal Sjælland.

På torsdagens økonomiudvalgsmøde skulle der tages stilling til og udmøntes elementer af budgetaftalen tilbage fra oktober 2016. Det var for udvalgsområderne ’Aktiv hele livet’ og ’Læring og Trivsel’, og bag disse områder ligger blandt andet ældre- og skoleområdet.

- HK-ansatte mærker valgåret med knusende ligegyldighed fra de folkevalgte i Holbæk Kommune. Det opleves og føles, som om politikerne tænker mere i taburetter end i sikring af arbejdsmiljøet for den faggruppe eller kvalitet af servicen over for borgerne og virksomhederne, siger Michael Rosenberg.

Senest i november 2016 nedlagde Holbæk Kommune 300 stillinger som udløber af budgetforliget mellem Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance. Disse besparelser ramte i høj grad administrationen. Begrundelsen var blandt andet, at Holbæk kommune lå højt i indeks over administrativt forbrug, og at de borgernære områder ikke måtte berøres. KORA udsendte i november 2016 en samlet analyse over kommunernes administrative forbrug, og den er opgjort på administrationsudgifter og det beregnede udgiftsbehov pr. indbygger.

- Før blodbadet i november lå Holbæk under niveau af administrativt forbrug, og set udefra virker det, som om man bevidst manipulerer med tallene i debatten, udtaler Michael Rosenberg og fortsætter:

- De politisk valgte har næsten savet benene over til deres administrative ansatte, og nu bliver jeg nødt til at udsende et SOS på vegne af de administrative ansatte.

I analysen fra KORA lå Holbæk Kommune på et administrativt forbrug på 7.759 kr. mod et beregnet udgiftsbehov på 8.763 kr. Dette er opgjort i perioden 2010-15 før de større afskedigelsesrunder i Holbæk Kommune, og benchmarkingfaktoren siger 88,7, hvor 100 er medianen.

I HK Kommunal Sjælland viser tal, at op mod 100 HK-stillinger blev skåret væk i november, og det svarer til 13% af alle medlemmer.

- Jeg efterlyser politisk mod i Holbæk Kommune og vilje til at turde tage ansvar for deres beslutninger og melde serviceforringelser ud til borgerne, påpeger Michael Rosenberg og fortsætter:

- De færre ansatte har fået et dårligere arbejdsmiljø. De er nu utrygge og nervøse, hver gang politikerne holder møde, for hvem skal nu ikke være her mere.

HK Kommunal Sjælland er af den opfattelse, at der skal lægges mere vægt på kvalitet, arbejdsglæde, trivsel og uddannelse af medarbejdere, når der træffes politiske beslutninger, og man skal værne om kernevelfærden og prise det højt – forstået på den måde, at det er til gavn for alle. Det skal sikres, at den rette kernefaglighed er til stede, og HK-ansatte har faktisk i 80% direkte borgerkontakt.

- Jeg så gerne, at de politisk valgte så HK’eren som praksisekspert eller velfærdspilot, siger Michael Rosenberg, og slutter af med:

- Har byrådet i Holbæk nu sat den kurs, at de hellere vil afvikling end udvikling? – For skibets besætning er smidt overbord – og hvem skal så udføre arbejdet med at styre og sikre skibet (kommunen) mod at synke? – som henvisning til maleriet af luftskibet på bygningen i Kanalstræde.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK