Administration fylder mindre i kommunerne

08. marts 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

De kommunale institutioner bruger forholdsvist færre medarbejdere på ledelse og administration, viser officielle tal, der imidlertid ifølge HK Kommunals analyser ofte er misvisende.

Fra 2015 til 2016 har der pr. 1.000 borgere været et lille fald på 0,2 medarbejdere, der beskæftiger sig med kommunal ledelse og administration. Fra 15,3 årsværk i 2015 til 15,1 årsværk i 2016. Det skriver DK-Økonomi på baggrund af nye kommunale nøgletal fra Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Ifølge opgørelsen er der en tendens til, at kommuner med mange ansatte pr. borger lader ledelse og administration fylde stadig mindre. Omvendt er der også en række eksempler på, at mere administrationstunge kommuner bruger flere ressourcer. Det gælder eksempelvis Rødovre Kommune, der er gået fra 18,1 medarbejdere i 2015 til 20,7 medarbejdere til ledelse og administration i 2016.

Udliciteringer og rammevilkår

En sådan opgørelse baseret på simple kontoopdelte personaletal giver imidlertid langt fra det fulde billede af, hvor meget kommunerne rent faktisk anvender på administration. Ifølge en analyse fra HK Kommunal bør man nemlig inddrage en række væsentlige forbehold i regnestykket.

For det første siger den officielle opgørelse over ressourceforbrug ikke noget om serviceniveauet eller om kvaliteten af de administrative ydelser. For det andet giver opgørelsen ifølge HK Kommunal ikke meget mening, hvis ikke man medtager ressourceforbruget til de administrative opgaver, kommunerne har udliciteret til private aktører.

Endelig kan en pæn del af forskellene mellem forskellige kommuners administrative udgifter forklares ud fra nogle rammevilkår som befolkningssammensætning og graden af sociale udfordringer, viser HK Kommunals analyse.

Administrativt kontorarbejde Ledelse Sagsbehandling og forvaltning

Har du også læst...

Minister svarer ombudsmanden om KSD

16. maj 2021  | HK Kommunal

Beskæftigelsesministeriet har nu svaret ombudsmanden om status for KSD-systemet. Budskabet er at det går fremad med færre fejl og bedre funktionalitet. Desuden et svirp til KSD-brugerne, nemlig, at der skal iværksættes uddannelse for dem, så de forstår og anvender KSD korrekt.

Genåbning – flere kommer tilbage på kontoret

06. maj 2021  | HK Kommunal

21. maj 2021. Det er den dato hvor mange flere af jer vil kunne vende tilbage til arbejdspladsen fysisk.

Det gule sundhedskort bliver til en app

05. maj 2021  | HK Kommunal  | DL

Den 1. juni 2021 lanceres Sundhedskort-appen som et frivilligt supplement til det gule sundhedskort. Her er 5 ting du skal vide om den nye app.

Se alle nyheder

Følg hk kommunal på facebook