Administration fylder mindre i kommunerne

08. marts 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

De kommunale institutioner bruger forholdsvist færre medarbejdere på ledelse og administration, viser officielle tal, der imidlertid ifølge HK Kommunals analyser ofte er misvisende.

Fra 2015 til 2016 har der pr. 1.000 borgere været et lille fald på 0,2 medarbejdere, der beskæftiger sig med kommunal ledelse og administration. Fra 15,3 årsværk i 2015 til 15,1 årsværk i 2016. Det skriver DK-Økonomi på baggrund af nye kommunale nøgletal fra Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Ifølge opgørelsen er der en tendens til, at kommuner med mange ansatte pr. borger lader ledelse og administration fylde stadig mindre. Omvendt er der også en række eksempler på, at mere administrationstunge kommuner bruger flere ressourcer. Det gælder eksempelvis Rødovre Kommune, der er gået fra 18,1 medarbejdere i 2015 til 20,7 medarbejdere til ledelse og administration i 2016.

Udliciteringer og rammevilkår

En sådan opgørelse baseret på simple kontoopdelte personaletal giver imidlertid langt fra det fulde billede af, hvor meget kommunerne rent faktisk anvender på administration. Ifølge en analyse fra HK Kommunal bør man nemlig inddrage en række væsentlige forbehold i regnestykket.

For det første siger den officielle opgørelse over ressourceforbrug ikke noget om serviceniveauet eller om kvaliteten af de administrative ydelser. For det andet giver opgørelsen ifølge HK Kommunal ikke meget mening, hvis ikke man medtager ressourceforbruget til de administrative opgaver, kommunerne har udliciteret til private aktører.

Endelig kan en pæn del af forskellene mellem forskellige kommuners administrative udgifter forklares ud fra nogle rammevilkår som befolkningssammensætning og graden af sociale udfordringer, viser HK Kommunals analyse.

Administrativt kontorarbejde Ledelse Sagsbehandling og forvaltning

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Har du også læst...

Seks måneders fængsel for trusler

17. maj 2018  | HK Kommunal

En 39-årig mand er blev idømt seks måneders ubetinget fængsel for at have truet flere ansatte i Skive Kommune samt en enkelt ansat i Aabenraa Kommune.

Spillet om velfærdsmilliarderne er startet

17. maj 2018  | HK Kommunal

Finansministeren har netop afholdt de første, indledende møder med repræsentanter for kommuner og regioner om næste års økonomi. Gunstige samfundsøkonomiske rammer og en ændret befolkningssammensætning bør betyde flere penge til den nære velfærd, mener HK Kommunal

Nu kan du stemme om overenskomsten

17. maj 2018  | HK Kommunal  | DL

Afstemningen om OK18 er åben nu. Det eneste, du skal bruge, er dit cpr-nummer. Det tager kun et øjeblik at stemme. Du kan læse om hovedpunkterne og komme videre til afstemningen her.

Se alle nyheder

Lukket for i dag