HK-kvinder haler langsomt ind på mændenes løn

08. marts 2017  |  HK Privat  |

Mændene får stadig klart mest i løn, men alligevel er der godt nyt for kvinderne i den nye lønstatistik fra HK/Privat. Kvinderne stiger nemlig samlet set med 2.4 procent i løn, mens mændene stiger med lidt mindre, nemlig 2.0 procent. Det viser sammenlignelige tal fra HK/Privats lønstatistik for hhv. fjerde kvartal 2015 og fjerde kvartal 2016.

Ligeløn

Kvinderne har i gennemsnit sikret sig en lønstigning på 770 kroner om måneden. Mændene må nøjes med 737 kroner. Overordnet set tjener mændene dog stadig 3.446 kroner mere om måneden – omtrent 10 procent mere.

- Det er en sag for de tålmodige at kæmpe for ligeløn mellem mænd og kvinder. Det skal gøres bid for bid, siger Marianne Vind, næstformand for HK/Privat.

Lønstatistikken afslører dog også lyspunkter for ligelønnen. For eksempel har almindelige HK’ere i industrien, som der findes sammenlignelige tal for, på kun ét år kappet 44 procent af løngabet mellem mænd og kvinder (se tabel).

- Det er så sejt af de jernhårde ladies på produktionsvirksomhederne. Forskellen er nu nede på 146 kroner om måneden for almindelige medarbejdere, så der er grund til optimisme. Når det kan lade sig gøre der, så kan det altså også lade sig gøre i andre brancher. Vi må og skal uligelønnen til livs, understreger Marianne Vind.

Hun peger desuden på, at de forbedrede barselsmuligheder, som er aftalt i blandt andet industriens overenskomster – altså fuld løn under barsel i 13 uger også for faderen - vil gøre sit til at mindske løngabet. I mange af de nuværende overenskomst er der et loft på 145 kr. i timen, som har gjort det dyrt for nogle – ikke mindst for fædre som ofte har en højere løn - at holde forældreorlov. Men med aftalen om fuld løn forventes flere fædre at tage længere orlov, hvilket minimerer risikoen for, at mødrene bliver glemt og klemt på lønnen på grund af lang barsel.

Kvinde, kend din lønforhandling:

Før lønsamtalen

Invitér dig selv: Hvis du ikke bliver indkaldt til lønforhandling af chefen, må du hen og banke på.

Vis dine resultater frem. Giv chefen en kort status på dine arbejdsopgaver og problemer, du har løst. Byd ind med nye idéer. Skriv dine resultater ned.

Tal om løn med kollegerne og spørg din tillidsrepræsentant. I har ret til at sammenligne jeres lønninger. Når du ved, hvad kollegerne tjener, er det nemmere at forhandle.

Hvordan går det virksomheden? Ansættes der nye folk, eller står den på sparekniv? Tjek regnskaberne, hvis du kan.

Tjek din fagforenings lønstatistik. Find det præcise lønniveau for dit job i lønstatistikken. Giv chefen udvalgte tal i god tid før samtalen, så han eller hun ved, du får for lidt i løn. Se for eksempel HK’s lønstatistik

Gør op med dig selv, hvad du vil have. Går det godt for din arbejdsplads, kan du gå efter mere i løn. Bløder virksomheden, må du tænke kreativt og for eksempel forhandle om fri telefon, flere fridage (en enkelt fridag svarer til cirka 0,47 procents lønforhøjelse).

Afprøv dine argumenter. Lav et rollespil med en ven, kæreste eller kollega, hvor I øver lønforhandlingen igennem.

Under lønsamtalen

Tid til forhandling. Lav en kort gennemgang af dine opgaver og resultater. Spil ud med dine lønkrav. Lyt, når chefen tager ordet.

Bid dig fast. Lad dig ikke tromle af chefens nej. Brug de gode argumenter og tal fra lønstatistikken. Spørg, hvad der skal til, for at du får en større løncheck.

Almindelige HK’ere i HK/Privats branchesektion Produktion (industrien)

4. kvt. 2015
 4. kvt. 2016