OK17: Mange forlig er hjemme - flere forhandlinger er på vej

08. marts 2017  |  HK Privat

Nu er der indgået nye overenskomster med de to store organisationer, DI og Dansk Erhverv, og med en håndfuld mindre arbejdsgivere. Flere forhandlinger følger

OK

Efter en del tovtrækkeri faldt aftalen om en ny overenskomst på plads mellem Dansk Erhverv og HK/Privat og HK HANDEL fredags den 24. februar. Det gjaldt funktionæroverenskomsten for Handel, Viden og Service, som omfatter 36.000 kontor- og lageransatte i Dansk Erhvervs virksomheder.

Aftalen sikrer blandt andet HK’erne en ret til uddannelse til fuldt akademiuddannelsesniveau (60 ECTS-points) over en treårig periode og en fordobling af fritvalgskontoen fra to til fire procent. Medarbejderne kan selv bestemme, om pengene skal udbetales på lønkontoen eller gå til pension.

Ud over aftalen med Dansk Erhverv har HK/Privat indgået nye aftaler med Tekniq, Dansk Mode & Textil, Tandlægeforeningen, DI Emballage og Arbejdsgiverne (tidligere DS Håndværk og Industri), Reklame- og forlagsoverenskomstenMejeribranchen, Dansk Byggeri og Handel-, transport- og serviceoverenskomsten.

- Indtil videre har vi kunnet nå til enighed om fornuftige aftaler alle steder. Vi har naturligvis ikke fået alt det hjem, som vi har ønsket os, men vi er kommet igennem med forbedret efter- og videreuddannelse, bedre rettigheder til en ordentlig work-lifebalance og så to procent ekstra på fritvalgskontoen, siger Simon Tøgern.

- Samtidig har vi alle steder afværget arbejdsgivernes hede drømme om, at de ensidigt skulle kunne diktere en udvidelse af arbejdstiden, understreger han.

Ekstra tryk på forhandlingerne
I de kommende uger venter flere forhandlinger. På Dansk Erhvervs område mangler it-overenskomsten at blive genforhandlet.
Derudover mangler blandt andet både timeløns- og funktionæroverenskomsten på det grafiske område, Horesta og kasinooverenskomsten at falde på plads.

Samtidig er forligsmand Ole Hasselgaard begyndt at lægge pres på de forhandlende parter på tværs af det private arbejdsmarked. I en pressemeddelelse opfordrer han til, at forhandlingerne fremskyndes mest muligt. Samtidig tilbyder han sin hjælp til de organisationer, som har brug for at få deres forhandlinger på gled.

- Vi satser på forlig fremfor forlis i vores forhandlinger. Lige nu regner vi med, at den fælles urafstemning om alle overenskomsterne begynder i slutningen af marts, siger Simon Tøgern.

Når størstedelen af overenskomsterne på det private arbejdsmarked er forhandlet på plads, udarbejder forligsmanden en mæglingsskitse, som indeholder alle indgåede aftaler og forslag til forlig på områder, hvor parterne ikke har kunnet blive enige. Der går cirka tre uger fra afstemningen sættes i gang, til resultatet bliver offentliggjort.

Få seneste nyt om OK17

Du får selvfølgelig seneste nyt om overenskomstforhandlingerne på HK/Privats Facebookside, på hjemmesiden hkprivat.dk og i vores nyhedsbreve. Du kan også følge med på Twitter på #okhelelivet og #ok17. Og hvis du følger @HKprivat, får du alle tweets om overenskomst-forhandlingerne og mere til.