Tværfagligt samarbejde og konflikter udfordrer ansatte

08. marts 2017  |  HK Kommunal  |  Fie Jessien Klarlund

Medarbejderne i kommunernes teknik- og miljøforvaltninger har udfordringer med at arbejde på tværs af forvaltninger. Men også konflikter med borgerne opleves som en udfordring.

At arbejde på tværs både inden for ens egen forvaltning og med andre forvaltninger er blandt de største faglige udfordringer for teknik- og miljøansatte i landets kommuner. Det viser en undersøgelse, som det KL-ejede Center for offentlig kompetenceudvikling (COK) har foretaget.

41 procent af de adspurgte siger således, at det at arbejde på tværs i egen forvaltning er en af de største faglige udfordringer, mens 38 procent oplever, at det er en udfordring at arbejde på tværs af kommunens øvrige forvaltninger.

Tallene kommer ikke bag på Jette Vejgaard, der er formand for teknik- og miljøområdet i HK Kommunal, og desuden ansat i Vækst og Bæredygtighed i Holbæk Kommune, hvor hun også er tillidsrepræsentant.

- Vi er som teknik- og miljømedarbejdere blevet meget fagspecifikke inden for hver vores snævre område. Desuden har mange meget travlt og dermed ikke tid til at kommunikere tværfagligt, siger Jette Vejgaard, der ser videreuddannelse som en vigtig del af løsningen.

Uddannelse giver fagligt rygstød

- Erfaringen med det nye kompetencegivende diplommodul i teknik- og miljøjura er, at det øger samarbejde på tværs, fordi det giver medarbejderne en bred viden om lovgivningen inden for hele teknik- og miljøområdet. Dermed ved de mere om, hvem det er relevant at henvende sig til i andre forvaltninger, ligesom de har et fagligt rygstød til at spørge kvalificeret samt hjælpe flere kolleger kvalificeret. De kan i en given sag tænke hele vejen rundt, siger Jette Vejgaard.

Også chefkonsulent i COK, Hanne Lykke, der står bag undersøgelsen, finder tværfaglighed vigtig.

- Inden for teknik- og miljøområdet er der mange komplekse sager, som kalder på tværfaglighed. En af løsningerne til at opnå det, er at medarbejderne sidder fysisk sammen, så de lærer hinanden at kende og nemt kan kommunikere på tværs, påpeger Hanne Lykke, der selv har en kommunal baggrund inden for  teknik- og miljø.

Konflikter med borgerne fylder mere og mere

Konflikter med borgerne er et andet område, som 37 procent af de teknik- og miljøansatte ifølge undersøgelsen har udfordringer med. Og 33 procent siger, at det er en udfordring at gøre borgerinddragelse til en integreret del af opgaveløsningen.

- I mange kommuner er der et politisk ønske om at inddrage borgerne, hvilket indebærer at regler og love er til forhandling. Nogle borgere får måske lov til noget, som gør andre borgere sure. Dermed havner medarbejderne i et krydsfelt mellem politiske ønsker og utilfredse borgere, siger Hanne Lykke, der ser styrket borgerkontakt som en vigtig løsning:

- Alle erfaringer viser, at konflikter og klager reduceres, når de involverede borgere inddrages tidligt i processerne, og medarbejderne er imødekommende og lyttende – uden af borgerne af den grund nødvendigvis får ret, siger Hanne Lykke.

Jette Vejgaard oplever i sin daglig i Holbæk Kommune, at der er flere konflikter med borgerne.

- I dag har borgerne ikke samme respekt for myndighederne som tidligere. De bliver mere og mere konfronterende, og det er hårdt for mange af mine kolleger, siger Jette Vejgaard, der ser både styrket borgerkontakt, uddannelse og fokus på konflikthåndtering som løsninger på problemet.

Svært at finde tid til at inddrage borgerne

Af COK’s undersøgelse fremgår det endvidere, at 33 procent af medarbejderne ser det at arbejde med god sagsbehandling som en udfordring, mens 31 procent har svært ved at finde tid til at inddrage borgerne.

Undersøgelsen blandt de 1094 medarbejdere er foretaget af COK i november/december 2016.

Teknik, klima og miljø

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt

nyheder fra fagområdet

Ny uddannelse i miljøjura i Midt- og Vestjylland

08. august 2017  | MidtVest  | HK Kommunal

Arbejder du inden for teknik- og miljøområdet og har lyst til at dygtiggøre dig, så har du chancen i Holstebro, hvor VIA University College til september starter et nyt diplomhold i teknik- og miljøjura.

NemId bliver til MitId

23. marts 2017  | HK Kommunal

Senest i 2020 er det slut med NemId som vi kender det. Nu skal det i stedet hedde MitId. Det nye navn og logo koster 300.000 kroner.

Se alle nyheder