Henni fik hjælp hos HK til at få sin løn hjem

09. marts 2017  |  MidtVest  |

56-årige Henni Vestergaard Petersen fik hjælp hos HK MidtVest til at få sin løn hjem, da hendes arbejdsplads gik konkurs, og hun blev fyret som voksenlærling.

Henni Vestergaard Petersen har arbejdet inden for butiksverdenen i 17 år men har ikke haft papir på sine færdigheder. Men da hun blev ledig, besluttede hun at gå i voksenlære hos Junget Ny Købmand uden for Skive.
I sensommeren sidste år gik hendes arbejdsgiver, et lokalt baseret udviklingsselskab, der havde drevet købmandsbutikken siden 2013, imidlertid konkurs, og Henni Vestergaard Petersen stod uden både læreplads og løn.
- Det var en svær situation, men heldigvis kunne jeg få hjælp hos min fagforening HK, fortæller Henni, der er i virksomhedspraktik hos Rema1000 i Skive, da vi møder hende til en snak.

Fik penge fra LG

Henni Vestergaard Petersen

- Det var dejligt at have et sted at ringe hen, da købmandsbutikken gik konkurs. Jeg har været medlem af HK i mange år men har aldrig haft brug for hjælp fra fagforeningen. Men den hjælp, jeg har fået, er alle kontingentkronerne værd, siger Henni Vestergaard Petersen.

HK MidtVest hjalp Henni Vestergaard Petersen med at indberette til Lønmodtagernes Garantifond, at hun manglede både feriepenge og løn fra den konkursramte købmand i Junget.
Lønmodtagernes Garantifond træder til, når en lønmodtagers arbejdsgiver går konkurs. I alt hjalp HK MidtVest i 2016 de midt- og vestjyske medlemmer med at få i alt fire millioner kroner hjem.
For Henni Vestergaard Petersen drejede det sig om en manglende månedsløn og tre måneders løn i opsigelsesperioden - i alt 84.327 kroner før skat. Dertil kom feriepenge - i alt 23.248 kroner før skat.
HK søgte også erstatning for tab af uddannelsesgode/tab af elevplads, hvor Henni Vestergaard Petersen endte med at få udbetalt 50.000 kroner før skat.
I alt hjalp HK MidtVest Henni Vestergaard Petersen med at hente godt 157.000 kroner før skat hjem.
Henni Vestergaard Petersen har kunnet færdiggøre sin uddannelse til salgsassistent hos Thise Let Køb, og hun er nu jobsøgende. Hun håber, at hun på baggrund af sin store erfaring i branchen - hun har tidligere arbejdet hos en købmand i Selde og på en tankstation i Nykøbing Mors - og virksomhedspraktikken hos Rema 1000 kan finde fast arbejde.

Står klar til at hjælpe

Efter år, hvor der er blevet hentet væsentligt flere penge ud af Lønmodtagernes Garantifond, ligger de fire millioner kroner, HK MidtVest i 2016 har hentet hjem til medlemmerne gennem LG, på nogenlunde samme niveau som før Finanskrisen - således blev der i 2009 hentet knap fem millioner kroner hjem til medlemmerne af HK MidtVest fra LG.
- Det er glædeligt, at antallet af konkurser er faldet og, at færre af vores medlemmer bliver berørt. Tallet afspejler, at der igen er vækst i det midt- og vestjyske, og det er dejligt. Vi har dog stadig medlemmer, der oplever, at deres arbejdsgiver går konkurs, og dem er vi parate til at hjælpe, siger Karin Østerby, formand for HK MidtVest.
HK MidtVest hjælper blandt andet med at lave anmeldelsen til Lønmodtagernes Garantifond, gennemgår udbetalingerne fra LG for at sikre, at de er korrekte, og yder bistand ved eventuelle retssager. Endelig kan afdelingen hjælpe medlemmerne med lån i den tid, det varer, inden der sker udbetaling fra Lønmodtagernes Garantifond, så de stadig kan betale husleje med mere.

Løn Fyret

Sammen er du stærkere.
det gælder også gode tilbud.

Tjek dem her

Følg HK MidtVest på Facebook