Job-Speeddating åbner muligheder for elevpladser

09. marts 2017  |  MidtVest  |

Eleverne på Handelsskolen under UCH og repræsentanter for lokale virksomheder har set hinanden an gennem speeddating, der åbner muligheder for elevpladser.

Det er onsdag 1. marts 2017 på UCH, Uddannelsescenter Holstebro. Klokken er 10, og i storrum D står 23-årige Elisa Mathilde Nielsen-Hvam, medlem af HK MidtVest og i gang med en uddannelse til kontorassistent, klar til at skulle til 10 minutters speeddating med Midt- og Vestjyllands Politi.
Efter et håndtryk og en præsentation er uddannelsesleder John Hatting klar til at høre, hvad Elisa har at tilbyde.
Midt- og Vestjyllands Politi skal både ansætte kontorelever i offentlig administration og økonomi-elever, og John Hatting spørger blandt andet om, hvad der tænder Elisa ved det administrative arbejde, om hendes fritidsinteresser, og om hun kender nogen inden for politiet.

Får et indblik

John Hatting og Elisa Mathilde Nielsen-Hvam i samtale

Elisa Mathilde Nielsen-Hvam i gang med at få et indtryk af, hvad Midt- og Vestjyllands Politi kan tilbyde elever. Det er uddannelsesleder John Hatting, der er mødt frem til speeddatingen.

Elisa får også lejlighed til at stille spørgsmål, og inden samtalen er forbi, har hun fået et godt indblik i, hvad Midt- og Vestjyllands Politi kan tilbyde elever, og hvordan elevtiden hos politiet foregår.
- Speeddatingen giver mulighed for at komme ind og snakke med en række virksomheder, der får lov til at møde mig personligt og ikke kun gennem en ansøgning, hvilket er en stor fordel, siger Elisa Mathilde Nielsen-Hvam, der sammen med Camilla Kristensen, som bliver færdig med sin uddannelse til kontorassistent 1. maj, har været med til at arrangere speeddatingen.
I alt er 22 midt- og vestjyske virksomheder repræsenteret ved speeddatingen. Der er både offentlige og private virksomheder inden for kontor og detail. Der deltager ca. 80 elever. Alt i alt bliver det til 290 samtaler i løbet af de tre timer, arrangementet varer.

Giver et boost

Tanja Kjær og Tina Dyremose i samtale

Tanja Kjær (til venstre) i gang med at speeddate Tina Dyeremose fra Kvickly Struer.

26-årige Tanja Kjær, der også er medlem af HK MidtVest og i gang med en uddannelse til salgsassistent, skal blandt andet til speeddating med Kvickly Struer, hvor souschef Tina Dyeremose sidder klar til at tage imod. Kvickly Struer skal bruge to elever.
- Du får øvet dig i at gå til samtaler, og du har muligheden for at få en elevplads, så jeg synes, at det er et rigtigt godt arrangement, hvor du kan se arbejdsgiverne an, og de kan se os an. Du får vist dit ansigt meget bedre end ved en ansøgning, og nervøsiteten ved at gå til samtale forsvinder. Jeg synes, speeddatingen giver et selvtillidsboost, forklarer Tanja, inden hun sætter sig tilrette i stolen over for Tina Dyeremose.

Hurtig afklaring

Efter samtalen er der ros til Tanja Kjær fra Tina Dyeremose.
- Jeg går herfra med et rigtigt godt indtryk, siger hun.
Tina Dyeremose fortæller, at speeddating-arrangementet er godt til at få dannet sig et indtryk af eleverne og se, om de passer ind i holdet af øvrige medarbejdere. Og så sparer det tid i ansættelsesprocessen.
- Det er første gang, jeg deltager i speeddatingen. Men jeg synes, det er 10 gange bedre end at få en ansøgning. I løbet af en time har jeg haft seks unge til samtale. Skulle jeg se en bunke af ansøgninger igennem og gennemføre samtaler på normal vis, ville det tage en dag, siger hun.
Også uddannelesesleder John Hatting fra Midt- og Vestjyllands Politi er positiv.

- Det er et fantastisk koncept. I løbet af de første to til tre minutter af en samtale kan du afklare, om eleven er én, du vil gå videre med. Jeg har deltaget flere år, når der har været speeddating, og alle år har jeg fundet kommende elever, siger han.

Det er afgørende at virksomheder tager elever

Karin Østerby, formand for HK MidtVest, mener, det er afgørende, at virksomhederne i det midt- og vestjyske område tager elever, hvis erhvervsuddannelserne skal være attraktive for de unge, og der skal være tilstrækkeligt med faglært arbejdskraft i fremtiden.

- Mange elever på erhvervsuddannelserne lykkes i dag med at finde en praktikplads. Men der er fortsat brancher med mangel på praktikpladser, og i de seneste år er et stigende antal unge blevet optaget i skolepraktik frem for i virksomhedspraktik. Selv om skolepraktik er et godt supplement, er det vigtigt, at der bliver skabt flere praktikpladser, og her tror jeg, at speeddating kan være med til, at de unge og virksomhederne lettere finder hinanden, siger hun.

Karin Østerby tror og håber, at den trepartsaftale, der i august 2016 blev indgået mellem Regeringen og arbejdsmarkedets parter, vil give flere unge mod på en erhvervsuddannelse og landsdelens arbejdspladser nye, dygtige medarbejdere i fremtiden.

Med aftalen har arbejdsgiverne forpligtet sig til at oprette 8.000 til 10.000 ekstra praktikpladser, og der er indført økonomiske bonusordninger for virksomheder, der øger elevtallet. Endelig gør såkaldte fordelsuddannelser med frit optag og 90 procent garanti for praktikplads det nemmere at uddanne sig til de brancher, hvor der er mest brug for arbejdskraft.

Elev Elevpladser

Kulturelle og andre spændende medlemstilbud

Se HK Medlemsfordele

Følg HK MidtVest på Facebook