Ny overenskomst til 2.000 funktionærer i den grafiske branche

11. marts 2017  |  HK Privat  |

Fra sammenbrud til forlig: Efter flere forsøg lykkedes det arbejdsgiverforeningen Grakom og HK/Privat at forny overenskomsten for funktionærerne i de grafiske virksomheder.

Farveblyanter set fra oven.

Fredag var GraKom (tidligere Grafisk Arbejdsgiverforening) og HK/Privat indkaldt til forhandlinger kl. 14.00 hos Forligsmanden efter et sammenbrud i forhandlingerne tidligere på ugen.

Men allerede kl. 13.58 fredag kunne parterne fortælle Forligsmanden, at man sådan set allerede - uden Forligsmandens hjælp - var blevet enige om en fornyelse af den grafiske funktionæroverenskomst. Og den nye overenskomst er netop her i eftermiddag blevet godkendt i GraKoms bestyrelse.

Torsdag aften forsøgte Forligsmanden uden succes at få forhandlingerne mellem Danske Mediers Arbejdsgiverforening, DMA, og HK/Privat om dagbladenes funktionæroverenskomst til at falde på plads. De to arbejdsgiverforeninger GraKom og DMA har i mere end 20 år forhandlet de to overenskomster med HK/Privat i fællesskab. Men sådan skulle det altså ikke være denne gang. Forligsmanden har indkaldt DMA og HK/Privat til endnu en forhandling tirsdag aften.

Den nye aftale mellem HK/Privat og GraKom gælder for omtrent 2.000 funktionærer i den grafiske branche. Parterne er blandt andet blevet enige om regler, der udvider mulighederne for at vælge flere tillidsrepræsentanter på lidt større virksomheder, oplyser Simon Tøgern, formand for HK/Privat.

- Det gør, at vores medlemmer står en smule stærkere på virksomhederne og ikke så nemt risikerer at blive kørt over af ledelsen. Samtidig har vi sikret ikke-funktionærerne en fratrædelsesgodtgørelse på op til 7.500 kroner ved afskedigelse, siger han.

Derudover går mange af elementerne fra industriforliget igen i den nye overenskomst. Det gælder blandt andet en forhøjelse af fritvalgskontoen fra 2 til 4 procent. Samtidig får seniorer en individuel ret til at holde seniorfridage. Også forældre til mindre børn får bedre goder

- Begge forældre får nu lige muligheder for at holde deres del af forældreorloven med fuld løn. Forældre får også ret til fri med løn ved hospitalsindlæggelse af børn af under 14 år. Det gælder også, hvis barnet er indlagt i hjemmet. Og hvis en forælder bliver ringet hjem på grund af barns sygdom, har forælderen fortsat ret til barns første sygedag dagen efter, fortæller Simon Tøgern.

Derudover bliver elevsatserne reguleret op med 1,7 procent hvert år, og forældre får ret til to børneomsorgsdage per år.

- Jeg er glad for, at vi har fundet en løsning, der forholder sig til udfordringerne i den grafiske industri, og at vi derfor også er blevet enige om at tilføre vores kompetencefond ekstra penge, siger Simon Tøgern.

OK2017 Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK