Langdistance-forhandlinger bærer frugt

13. marts 2017  |  Trafik og Jernbane  |

I lidt over et år har HK Trafik & Jernbane forhandlet med ledelsen på Vágar Lufthavn på Færøerne. Langdistanceforhandlingerne endte i februar 2017 ud med en ny aftale om turnus og rådighed.

For lidt over et år siden startede forhandlinger mellem ledelsen på Vágar og HK Trafik & Jernbane. Forhandlingerne lagde op til en ny turnusaftale og aftale om rådighedsvagter. Ønsket om at tilgodese alle parters ønsker var gensidigt.

Forhandlingerne foregik både i HK-huset i København og på Vágar, Færøerne, over flere omgange.

Efter et fantastisk stykke arbejde af ledelsen på Vágar, tillidsrepræsentanten (TR) Tórstein Á. Steig og TR-suppleant John Heri Joensen, bar forhandlingerne endelig frugt i januar 2017 – og en aftale var inden for rækkevidde.

Nye rådigheds- og turnusaftaler

Det var samarbejdet mellem HK Trafik & Jernbane, TR og ledelsen, der resulterede i en turnusaftale, som medlemmerne kunne nikke ja til. Og en rådighedsaftale der sikrer, at medlemmerne får betaling for den tid, de stiller til rådighed. Samtidig sikrer den, at ledelsen får rådighed over den arbejdskraft, de har brug for.

Enkelte elementer manglede dog stadigvæk at komme på plads; nemlig en aftale om arbejdsvilkår og løn til det personale, der er ansat til kombineret security- og rengøringsarbejde.

Derfor bad vores medlemmer om assistance til at lukke denne del af forhandlingerne med en aftale på Færøerne. Assistancen bestod af Dennis A. Jørgensen, formand HK Trafik & Jernbane, samt kredsformand HK Luft &Havnekredsen Stig Bargholz, der således deltog i den afsluttende aftaleforhandling.

Som en del af dette blev der afholdt et møde med den færøske fagforening, Føroya Arbeiðarafelag, der normalt repræsenterer rengøringspersonalet. På mødet var der enighed om, at der er en fælles interesse i alle oppebærer lige løn for lige arbejde, samt en grænsedragning – og samarbejdsaftale, der sikrer 100 procent organisering på arbejdspladsen. Føroya Arbeiðarafelag var positivt indstillet og vil vende tilbage efter et kommende bestyrelsesmøde.

Møde med medlemmerne og ledelsen

Der var også tid til et personalemøde med efterfølgende socialt samvær, hvor alle medlemmer mødte op på nær et par enkelte medlemmer, der var forhindrede på grund af sygdom og ferie.

Et fantastisk godt arrangement, som Torstein Á. Steig havde stablet på benene. Her havde formanden og medlemmerne mulighed for at møde hinanden.

Derefter var der møde med ledelsen og en rundtur i lufthavnen, hvor formanden fik mulighed for at sætte sig nærmere ind i de arbejdsopgaver, som medlemmerne udfører. Ikke mindst arbejdet som brandmand havde formandens udelte interesse.

Brandbil

Luft- & Havnekredsen har en pæn gruppe medlemmer på Vágar Lufthavn, der også en gang imellem kræver en håndsrækning fra kredsen og afdelingen. Vágar lufthavn har brug for fleksibilitet i det daglige. Medarbejderne deltager i arbejdet som brandfolk, security medarbejdere, alle slags arbejder på flyvepladsen, herunder snerydning, håndværksmæssige opgaver, vedligehold af lufthavnens bygninger og arealer. Ja, listen er lang, og vi har nok ikke fået det hele med.

Overenskomst HK-medlemmer