Vi giver kollegaerne mere power

13. marts 2017  |  Østjylland  |

En gruppe tillidsrepræsentanter har taget skeen i den anden hånd. De vil øge kommunikationen og sikre bedre arbejdsvilkår for kollegaerne på tværs af arbejdspladser.

Jeg giver kollegaerne mere power

Charlotte Kler er en af de tillidsrepræsentanter, der nu har startet et samarbejde på tværs af arbejdspladser.

HK’erne er en vigtig faggruppe på langt de fleste arbejdspladser. Derfor er det vigtigt, at de står sammen og bakker op og informerer hinanden på tværs af arbejdspladser, mener en gruppe tillidsrepræsentanter i Østjylland. Derfor har de i fællesskab sat fokus på, hvordan de kan øge deres samarbejde til glæde for kollegaerne.

- Vi kan lære af hinandens styrker og trække på hinandens erfaringer. Det er ikke bare til gavn for mine kollegaer, men lige så meget for HK’erne på de andre arbejdspladser, siger tillidsrepræsentant Charlotte Kler. Hun har været tillidsrepræsentant siden 1. december 2016 for HK’erne på Aarhus Universitet, Science and Technology.

Sammen med tillidsrepræsentant-kollegaer fra andre statslige arbejdspladser, deltager hun i et kursus arrangeret af HK, hvor der sættes fokus på et øget samarbejde og bedre kommunikation. Et kursus, som også Helle Jensen deltager i. Hun er tillidsrepræsentant for den administrative gruppe på Erhvervsakademi Dania.

- Vi mødes en gang om måneden, hvor vi arbejder med netop kommunikation og samarbejde på tværs og det er rigtig godt. Det betyder, at vi kan sparre med hinanden og hjælpe hinanden med at udvikle nye måder at være synlige tillidsrepræsentanter på, siger hun.

Handler også om at få flere medlemmer

Ved at stå stærkere sammen, som tillidsrepræsentanter, håber gruppen også at kollegaerne kan se fordelen ved at være organiseret og medlem af HK.

- Jeg har selv boet i mange år i USA og kendte intet til det danske fagforeningssystem, da jeg vendte hjem for nogle år siden. Det var først, da jeg havde fået viden om, hvad en fagforening faktisk betyder for mit arbejdsliv, at jeg meldte mig ind og blev aktiv. På det danske arbejdsmarked er fagforeningerne helt centrale. Derfor skal vi selvfølgelig, for vores egen skyld, bakke op om det arbejde. Hvis man er uvidende, som jeg var, da jeg kom hjem til Danmark, så kender man ikke alle fordelene. Derfor skal vi sikre en øget information til kollegaerne, så vi i fællesskab giver alle HK’ere mere power, siger Charlotte Kler.

Og det er Helle Jensen enig i.

- Viden om, hvad der foregår på andre arbejdspladser styrker os alle. Jeg oplever eksempelvis, at problematikker, som vi synes er store og svære, er problematikker, som mine TR-kollegaer på andre arbejdspladser allerede har været igennem. Derfor kan jeg få sparring i forhold til, hvad jeg kan gøre, hvilket igen betyder, at vi langt hurtigere kan finde løsninger. Men det styrker også mig i både at være mine kollegaers talerør over for ledelsen og være den, der overfor kollegerne kan nedtone problematikker, som i en travl hverdag kan synes mere alvorlige, end de i virkeligheden er, siger Helle Jensen.

Både Helle Jensen og Charlotte Kler vil gerne sætte fokus på, hvad den enkelte får ud af et medlemskab af HK.

- HK’erne er en faggruppe, der får tingene til at glide i hverdagen. Uden os, ville mange af vores akademiske kollegaer, få en meget lang arbejdsdag. Det skal vi være bedre til at huske os selv og ikke mindst vores kollegaer og ledelse på. Men det kræver, at vi står sammen, at vi er organiseret og fremstår som en samlet enhed, siger Charlotte Kler, der oplever, at især mange unge vælger fagforeningen fra og dermed melder sig ud af fællesskabet.

En oplevelse, som Helle Jensen kan nikke genkendende til.

- Vi skal være bedre til at fortælle vores kollegaer, hvad de helt præcist får ud af et medlemskab af HK. Derfor er jeg rigtig glad for at være en del af kurset og vores nye samarbejde på tværs af arbejdspladser. Det giver os som tillidsrepræsentanter, men også vores kollegaer, mere power, siger hun.

Medlemskab

HK ØSTJYLLAND