Region løndumper HK'ere i AC-stillinger

15. marts 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

HK taber sag om lige løn for lige arbejde. Kompetencer må og skal honoreres uanset fagligt tilhørsforhold, mener HK Kommunal.

’Begge er uddannet indenfor HK og har således ikke en akademisk grunduddannelse’. Den udtalelse fra en af vores regioner er tilsyneladende ganske gangbar som begrundelse for, at to HK’ere ansat i akademikerstillinger på et universitetshospital ikke skal aflønnes på linje med deres AC-kolleger.

I hvert fald ifølge en kendelse fra opmanden, tidligere forligsmand Mette Christensen, fra det Paritetiske Nævn, der afgør uenigheder om lokal løndannelse.

Opmanden har nemlig netop underkendt HK Kommunals påstand om, at de to HK’ere som følge af deres erfaring og uddannelse skal aflønnes med en månedsløn, der ligger nogle tusinde kroner over den løn, regionen aktuelt tilbyder HK’erne.

Bedst kvalificerede

Omdrejningspunktet for sagen er to HK’ere, der tilbage i 2014 blev ansat som AC-fuldmægtige i en central hospitalsenhed som de bedst kvalificerede blandt 100 ansøgere. Begge kom fra længerevarende, tilsvarende regionsansættelser med et lønniveau, der også afspejlede deres uddannelsesmæssige kompetencer.

Den ene er blandt andet merkonom i regnskabsvæsen, har en diplomuddannelse i offentlig administration og er Master of Public Administration i sundhedsvæsenets organisation. Den anden er blandt andet markedsøkonom og har en HD fra Handelshøjskolen.

Lige løn for lige arbejde

I HK Kommunal tager formand, Bodil Otto, afgørelsen fra opmanden til efterretning. Men hun beklager, at det ikke er lykkedes for HK Kommunal at finde et forlig med regionen, der ikke har villet afvige så meget som en krone fra sit oprindelige forslag. Det er ifølge formanden en helt skæv undtagelse fra hele ånden i den lokale løndannelse.

- For mig er der overhovedet ingen tvivl om, at HK’ere selvfølgelig skal aflønnes på linje med de AC’ere, der er ansat i identiske stillinger og med sammenlignelig erfaring. Lige løn for lige arbejde må og skal fremadrettet danne grundlag for enhver ansættelse, lyder det fra Bodil Otto.

Ånden i overenskomsten

Formanden henviser videre til overenskomsten, der forudsætter, at der også i regionerne skal tages konkret og individuel stilling til lønfastsættelsen, så der er en sammenhæng mellem lønniveauet og den ansattes kvalifikationer og funktioner.

- Efter min bedste overbevisning er ånden i overenskomsten i det aktuelle tilfælde blevet tilsidesat. Der er tale om en forskelsbehandling, der jo ikke ligefrem motiverer de ansatte til at dygtiggøre sig. Uddannelse, erfaring og kvalifikationer skal naturligvis honoreres, understreger Bodil Otto.

Om læren af den aktuelle sag siger Bodil Otto:

- Sig aldrig ja til et job, før der er fuldstændig klarhed over lønnen. Stil jeres lønkrav og tal med tillidsrepræsentanten, så aftalen er på plads, før du siger ja til et nyt job.

Løn Overenskomst Karriere

bliv klogere på din løn
Find lønoversigter, tjek din lønseddel og meget mere

Alt om din løn