- Smid ikke HK’erne ud – uddan dem

15. marts 2017  |  Nordjylland  |

HK Kommunal Nordjylland opfordrer fra sin generalforsamling nordjyske kommuner og regionen til øget samarbejde om uddannelse.

- I HK er vi klar til sammen med arbejdsgiverne at sikre de allerstærkeste kompetencer til vores arbejdspladser, sagde formand Katharina Hauge Antonsen til de godt 600 deltagere i generalforsamlingen. Foto: Anne Mette Welling

Når den digitale udvikling forandrer arbejdsopgaverne for ansatte i kommuner og Region er løsningen ikke at skifte medarbejderne ud. Løsningen er at uddanne dem.

Det blev kraftigt understreget, da HK Kommunal Nordjylland holdt generalforsamling i Aalborg 14. marts.

-  Det er ikke nødvendigt at skifte HK’erne ud med andre medarbejder-profiler. Vi kan sagtens påtage os de nye opgaver, der følger med digitaliseringen, blot vores arbejdsgivere forbereder os til det. Opgaven er at udstyre fremtidens administrative medarbejder med nye, nødvendige kompetencer, slog formand Katharina Hauge Antonsen fast over for de godt 600 HK-ansatte fra nordjyske kommuner og regionen, der deltog i generalforsamlingen.

Hun anklagede nordjyske kommunalpolitikere for at have så travlt med at tænke på økonomi og besparelser, at de glemmer fremtiden.

- Det er skræmmende, at politikerne ikke har klare visioner og meldinger på, hvordan vi udvikler den offentlige sektor, sagde hun.

Savner nytænkning
- Jeg ville sådan ønske, at politikerne blev mere klare i spyttet på, hvordan de forestiller sig den kommunale service i fremtiden og hvilke opgaver, medarbejderne skal varetage. Vi mangler simpelthen nytænkning og visioner om udvikling af vores arbejdspladser, sagde Katharina Hauge Antonsen.

Et stort uddannelsesprojekt – ”Kompetenceudvikling af Fremtidens Administrative Medarbejder,” som Aalborg Kommune har udviklet sammen med Center for Offentlig Kompetenceudvikling – blev fremhævet som eksempel til efterfølgelse.

- Vi vil presse på for, at uddannelsesdagsordenen breder sig til alle nordjyske kommuner og regionen, sagde hun og inviterede til samarbejde med arbejdsgiverne om uddannelse:

- Mit budskab til de nordjyske politikere er: Kom ud af busken og lad os i fællesskab komme på forkant med udviklingen. I HK er vi klar til sammen med jer at sikre de allerstærkeste kompetencer til vores arbejdspladser.

Foto: Anne Mette Welling

Fokus på arbejdsmiljøet
Netop uddannelse til de kommunalt ansatte HK’ere er en af hovedopgaverne for HK Kommunal, blev det oplyst på generalforsamlingen. En anden stor opgave er arbejdsmiljøet.

- Vi er udfordret og kolleger går ned med stress. Vi skal selvfølgelig ikke blive syge af at gå på arbejde, men jeg oplever, at det desværre ikke altid er en selvfølge, ligesom det heller ikke alle steder er en selvfølge, at vi har indflydelse på arbejdspladsen, sagde Katharina Hauge Antonsen.

- Derfor har vi særlig fokus på uddannelsen af tillidsvalgte og på at udvikle samarbejdet mellem tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter på arbejdspladserne, fortalte hun.

Næstformanden genvalgt
Generalforsamlingen genvalgte enstemmigt Susanne Thorsø, HK-fællestillidsrepræsentant i Aalborg Kommune, som fagforeningens næstformand de kommende to år.

I bestyrelsen tager Trine von der Hude over som repræsentant for ansatte i Rebild Kommune efter Karen Margrethe Sørensen.

De blev valgt

NÆSTFORMAND: Susanne Thorsø, Aalborg Kommune, enstemmigt valgt.

BESTYRELSE: Se bestyrelsen, som den ser ud efter generalforsamlingen 14. marts 2017

Se hvem der repræsenterer HK Kommunal Nordjylland i:

HK NORDJYLLANDS REPRÆSENTANTSKAB 2017

HK's FORBUNDSKONGRES 2017

DELEGERETMØDE I HK'S A-KASSE 2017

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK