- Vi holder øje med Ryanair i Aalborg

15. marts 2017  |  Nordjylland  |

- Vi er klar til at forsvare vores overenskomster, lød det på generalforsamlingen i HK Privat Nordjylland.

200 nordjyske HK-medlemmer deltog i generalforsamlingen hos HK Privat Nordjylland. Foto: Anne Mette Welling.

- Vi vil under ingen omstændigheder acceptere den dumping af løn- og arbejdsforhold, som Ryanair repræsenterer. Derfor vil vi holde et vågent øje med, hvad der sker omkring selskabet i Aalborg Lufthavn.

Det slog formand for HK Privat Nordjylland Kirsten Estrup Madsen fast på fagforeningens generalforsamling i Aalborg 15. marts.

- Ryanair finansierer billige flybilletter med horrible løn- og arbejdsforhold for sine ansatte. Hvis den slags forhold vinder indpas på det danske arbejdsmarked, vil vi komme til at se arbejdende fattige. Vi er parate til at forsvare de danske overenskomster, sagde Kirsten Estrup Madsen, til de knap 200 deltagere i generalforsamlingen.

Hun glædede sig dog over, at Ryanair – efter udsagn fra lufthavnens ledelse – ikke har fået særbehandling og at det er lufthavnens overenskomstdækkede medarbejdere, der skal servicere Ryanairs fly og passagerer. Desuden roste hun Aalborg borgmester for at afvise kommunens brug af Ryanair til tjenesterejser.

- Overenskomsterne er fundamentet på det danske arbejdsmarked og sikkerhed for ordnede løn- og arbejdsforhold. Ved at kræve ordnede forhold hos sine leverandører viser kommunen social og samfundsmæssig ansvarlighed, sagde Kirsten Estrup Madsen.

HK Privat Nordjylland organiserer blandt andre lufthavnens check-in-medarbejdere og gate-assistenter.

Foto: Anne Mette Welling

Ja til industri-overenskomst
Overenskomsterne var i det hele taget i centrum på generalforsamlingen, hvor formanden gennemgik indholdet i overenskomst-forliget på det store industri-område.

- Forliget indeholder en række forbedringer på blandt andet uddannelse og for børnefamilier og seniorer, sagde Kirsten Estrup Madsen og opfordrede medlemmerne til at stemme ja, når forliget kommer til afstemning.

Hun var dog ked af, at det heller ikke i denne overenskomst lykkedes at komme af med den såkaldte 50 procent-regel, der betyder, at mindst halvdelen af en virksomheds HK-medarbejdere skal være medlem af fagforeningen, før de kan forlange en overenskomst med deres arbejdsgiver.

- Det er en uretfærdig regel, som kun vi HK’ere døjer med. Det er grotesk, at vi på virksomhederne kan arbejde sammen med medlemmer af andre LO-fagforeninger, der har overenskomst, mens vi ikke kan få det, sagde Kirsten Estrup Madsen og fortalte, at 50 procent-reglen i øjeblikket forhindrer 349 HK’ere på 130 nordjyske virksomheder i at få en overenskomst.

- Vi arbejder ihærdigt for at organisere ansatte, der arbejder på vores overenskomst, og følger op på virksomheder, hvor det er muligt at indgå overenskomst, sagde Kirsten Estrup Madsen.

Foto: Anne Mette Welling

Kampvalg til bestyrelsen
Stemmesedlerne måtte i brug, da hele fem havde meldt deres kandidatur til to ledige pladser i bestyrelsen.

Nyvalgt blev tillidsrepræsentanterne Christina Madsen (ATP) og Nina Heidelbach (Alfa Laval), mens tillidsrepræsentanterne Mette Licht (Aalborg Lufthavn), Marie Overmark Andersen (Unitech Isolering) og Jens Oluf Andersen (KMD), måtter nøjes med suppleantposter.

Også Gitte Frandsen (FOA Vendsyssel) er ny i bestyrelsen og valgt i Hjørring/Brønderslev-området.

De blev valgt