OK17: Aftaler i hus for de fleste brancher

16. marts 2017  |  HK Privat  |

HK/Privat har sat flueben ved langt de flest overenskomstforhandlinger. Men i den grafiske branche er der lang vej til enighed lige nu

OK

I løbet af de seneste to uger har forhandlingerne med forskellige arbejdsgiverorganisationer kastet flere nye aftaler af sig.

Der er indgået nye overenskomster med:
  • Dansk Maskinhandlerforening
  • Grakom (funktionæroverenskomsten)
  • Bilfærgernes Rederiforening
  • Dansk Erhverv (IT-overenskomsten)
  • Dansk Industri DIO II (handel, transport og service-området)
  • Dansk Byggeri
  • Mejeribrugets Arbejdsgiverforening
  • Dansk Erhverv (reklame og forlagsoverenskomsten)

I alt er 16 ud 27 overenskomstfornyelser på plads. Se alle overenskomster, der er fornyet.

- De fleste af vores landsoverenskomster har vi forhandlet på plads nu. Og selv om der har været lidt bump undervejs, er det lykkedes os at få forbedringerne fra industriforliget igennem på stort set alle andre områder også, siger Simon Tøgern, formand for HK/Privat.

Han forklarer, at industriforliget, der gælder for omkring 6.000 virksomheder og 230.000 medarbejdere, er toneangivende for overenskomsterne på resten af det private arbejdsmarked. Blandt de forbedringer, medlemmer kan se frem til, er to procents stigninger af fritvalgskontoen, seniorfridage og bedre forhold til børnefamilierne, fx med fuld løn under 13 ugers forældreorlov.

- Det kan vi godt glæde os over, understreger han.

Ballade i den grafiske branche
Forhandlingerne med arbejdsgiverne i den grafiske branche har langtfra kørt lige så snorlige som på de andre områder. Tre gange er forhandlingerne mellem Danske Mediers Arbejdsgiverforening og HK/Privat om en ny funktionæroverenskomst for op mod 2.000 HK-ansatte på aviser og dagblade brudt sammen. Parterne forlod Forligsinstitutionen uden nogen aftale natten mellem tirsdag og onsdag. Og der er ikke aftalt nye møder.

- Vi må konstatere, at Danske Mediers Arbejdsgiverforening står stejlt. Og det kommer vi ikke bare til at bøje af for, understreger Simon Tøgern, formand for HK/Privat.
Det er tredje gang, at forhandlingerne mellem Danske Mediers Arbejdsgiverforening og HK/Privat bryder sammen.

Forhandlingerne med Arbejdsgiverforeningen Horesta er heller ikke gået snorlige. De videre forhandlinger vil foregå i forligsinstitutionen.

Urafstemningen om OK17 på trapperne
Uanset om det ender med håndslag på nye aftaler eller ej, er det snart tid til urafstemning. Når størstedelen af overenskomsterne på det private arbejdsmarked er forhandlet på plads, udarbejder forligsmanden en mæglingsskitse, som indeholder alle indgåede aftaler og forslag til forlig på områder, hvor parterne ikke har kunnet blive enige. Der går cirka tre uger fra afstemningen sættes i gang, til resultatet bliver offentliggjort.

- Som det ser ud nu, regner vi med, at den fælles urafstemning om alle overenskomsterne begynder i slutningen af marts måned, siger Simon Tøgern.

Få seneste nyt om OK17

Du får selvfølgelig seneste nyt om overenskomstforhandlingerne på HK/Privats Facebookside, på vores hjemme-side  https://www.hk.dk/privat_ok17 og i vores nyhedsbreve.
Du kan også følge med på Twitter på #okhelelivet og #ok17. Og hvis du følger @HKprivat, får du alle tweets om overenskomstforhandlingerne og mere til.