Henny Fiskbæk: Efteruddannelse er et must

16. marts 2017  |  Sydjylland  |

HK Privat Sydjylland vil klæde medlemmerne godt på til den teknologiske revolution, der så småt ruller over os. Efteruddannelse er derfor højt på dagsordenen både til overens-komstforhandlingerne og i det daglige arbejde.

Efteruddannelse bliver vores redning, når robotterne kommer. Således lød budskabet fra formand Henny Fiskbæk, da HK Privat Sydjylland holdt generalforsamling den 15. marts.

I både sin skriftlige og mundtlige beretning lagde hun vægt på, hvordan arbejdsmarkedet er i starten af en ny teknologisk revolution, der allerede nu påvirker lokale arbejdspladser og medarbejdere. Det drejer sig for eksempel om den grafiske branche og medarbejdere i sekretær- og bogholderstillinger.

- Indenfor nogle fag vil man opleve, at ens fag forsvinder eller ændres til ukendelighed. Fremover vil langt flere blive nødt til at sadle om flere gange i løbet af et arbejdsliv, og det vil stille øgede krav til uddannelsessektoren, lød det blandt andet fra Henny Fiskbæk.

HK Privat Sydjylland har i disse år særligt fokus på uddannelse og tilbyder blandt andet individuel rådgivning af medlemmer om efteruddannelse. For som formanden, der selv lige er gået i gang med sin tredje uddannelse, understregede på generalforsamlingen:

- Der er ingen tvivl om, at uddannelse og efteruddannelse bliver et must, hvis vi vil være en del af arbejdsmarkedet fremover.

At HK Privat Sydjyllands medlemmer erkender behovet for efteruddannelse blev klart, da sektoren forud for dette års overenskomstforhandlinger bad sine medlemmer om at give udtryk for deres ønsker. På postkort udleveret til lejligheden skrev hundredvis af medlemmer til deres formand, og en stor del gav udtryk for et ønske om lettere adgang til efteruddannelse.

De lokale stemmer blev hørt. I de nyligt overståede forhandlinger om industriens overenskomst, som mange af HK Privat Sydjyllands medlemmer hører under, blev der blandt andet øremærket 200 millioner kroner i Industriens Uddannelsesfond til aftalt uddannelse.

Den nye bestyrelse og de kongresdelegerede

HK Privats nye bestyrelse består af bagerst fra venstre: Jens Søndergaard, Henny Fiskbæk, Hans Peder Kromann Larsen, Per R. N. Nielsen, Hanne Andersen og Ole Skoubo. Nederst fra venstre: Maria Winther Larsen (nyvalgt), Hans Jørgen Andersen, Kristina M. Birkkjær (nyvalgt) og Gitte Witt.

Som delegerede til HK's kongres blev valgt Henrik Fredelykke, Dorthe Hansen, Tina Tygesen, Thomas Monberg og Tomas Grønlund.

Se video fra generalforsamlingen

Privat Generalforsamling

Vil du vide mere om HK Privat Sydjylland?

Klik og læs

Læs formandens blog