Endnu en overlæge kritiserer Sundhedsplatformen

16. marts 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |

”Hospitalerne har i 40 år været ét stort ædetrug for svimlende mængder af Djøf’ere. Med indførelsen af Sundhedsplatformen kommer flere til,” skriver overlæge Steffen Jacobsen i et debatindlæg i Politiken. DL-formand Nathali Schaap Degn opfordrer til at lade de rette hænder klare de rette opgaver.

Endnu en læge melder sig i koret af kritikere over for Sundhedsplatformen. Overlæge og forfatter Steffen Jacobsen skriver i et debatindlæg i Politiken, at han er overbevist om, at 2017 vil blive kendt som året, der definitivt brød den sidste faglige modstandskraft i det danske hospitalsvæsen og slukkede de sidste gløder af arbejdsglæde og entusiasme hos det kliniske personale i Regionerne Hovedstaden og Sjælland. Ganske enkelt efter Sundhedsplatformen blev indført.

Steffen Jacobsen kritiserer, at det danske sundhedsvæsen drukner i DJØF’ere, som hver dag arbejder knaldhårdt for at gøre livet surt for det kliniske sundhedspersonale:

- Det danske hospitalsvæsen gennem de sidste 40 år været ét stort ædetrug og indkomstsikring for svimlende mængder af sundhedsøkonomer, it-folk, andre økonomer, projektledere, proceskonsulenter, fotografer, antropologer, hospitalsklovne, tap’er, cand.cur.er, kliniske oversygeplejersker, regionspolitikere, kommunalpolitikere og sundhedsordførere på Christiansborg.

Produktionen er gået ned

- Sundhedsplatformen har på Herlev og Gentofte Hospitaler har fået ’produktionen’, altså antal kvalificerede patientkontakter til at gå til bunds, som får læger til at anvende mellem 655 og 1.369 museklik om dagen, som får erfarne speciallæger til at stå i kø for at blive ansat på private klinikker, fordi de ikke længere har tid til patienterne, som får sygeplejersker og sekretærer til at bryde grædende sammen klokken 8.30 om morgenen? Et system, der bliver afsværget og sendt retur over en bred kam internationalt? Og endelig et system, der ikke, før der er to tirsdage i en uge, vil blive accepteret af andre regioner i Danmark?, raser han videre.

DL-formand: Det er absurd

Formand i DL, Nathali Schaap Degn understreger som kommentar til debatindlægget, at der er en ganske god grund til, at vi har en arbejdsdeling mellem forskellige faggrupper!

- Jeg kan bedst illustrere absurditeten i den igangværende faglige udvanding ved at henvise til Rigshospitalet, hvor man vil afskedige sygeplejersker og lægesekretærer, så man kan få råd til at ansætte flere læger, fordi lægerne jo nu i forbindelse med sundhedsplatformen skal løse lægesekretærernes opgaver. En sådan øvelse i spild af faglige kompetencer giver vist kun mening på nogle få Djøf’eres regneark. For os andre må faglighed og patienttid være omdrejningspunkter for styringen af hospitalsvæsenet. Læger og sygeplejersker oplever, at de skal bruge alt for meget tid på opgaver, der ikke er rettet mod den umiddelbare pleje og behandling, siger Nathali Schaap Degn.

Hun understreger at lægesekretærerne er uddannet i klinisk administration og kan udføre opgaven hurtigt og effektivt.

- Hvis vi helt systematisk lader de rette hænder klare arbejdet på vores hospitaler, kan vi frigøre ikke så få ressourcer og samtidig skabe et sundhedsvæsen i balance, siger hun.