Formænd genvalgt af HK medlemmer

16. marts 2017  |  MidtVest  |

Susanne Sommerlund, Marianne Køpke og Hans Christian Fløe fortsætter som formænd for henholdsvis HK Handel, HK Kommunal og HK Stat MidtVest.

De tre formænd blev genvalgt for en periode på to år, da der onsdag 15. marts 2017 var generalforsamlinger i de tre HK-sektorer.
Godt 200 medlemmer deltog i generalforsamlingerne, som foregik i BDO Lounge i Tinghallen i Viborg.

Fokus på kompetenceudvikling

Susanne Sommerlund i gang med sin beretning

- Hvornår har du været på kursus eller taget efteruddannelse, spurgte Susanne Sommerlund, formand for HK Handel MidtVest, de fremmødte medlemmer.

I alle tre sektorer var der spot på kompetenceudvikling i formændenes mundtlige beretninger.

Det overordnede budskab var, at det gælder om at ruste sig til fremtidens arbejdsmarked, og HK-medlemmerne blev opfordret til at efter- og videreuddanne sig.

- Det er vigtigt, at også butiksansatte og lagermedarbejdere uddanner sig og udvikler deres kompetencer, så de ruster sig og måske kan skifte spor, hvis deres job forsvinder. Hvornår har du selv været på kursus eller taget efteruddannelse, spurgte Susanne Sommerlund, formand for HK Handel MidtVest, de fremmødte medlemmer.

Brug Karrieretelefonen

Marianne Køpke i gang med sin beretning

Marianne Køpke, formand for HK Kommunal MidtVest, slog et slag for HK's karrieretelefon.

Både Marianne Køpke, formand Kommunal, og Hans Christian Fløe, formand Stat, slog et slag for HK’s karrieretelefon, hvor HK’s vejledere sidder klar på telefon 3330 4460 på hverdage kl. 13-16. Karrieretelefonen er et tilbud til medlemmerne af alle HK’s sektorer.
Vejlederne kender HK-fagene, udviklingsmulighederne og krav om kompetencer og kan blandt andet hjælpe HK-medlemmerne med at blive afklaret og klædt på til jobskifte, finde relevant videreuddannelse, finde ud af, om de kan få penge fra kompetencefonde, afklare det næste bedste skridt i karrieren, give sparring inden MUS- eller jobsamtale og yde personlig sparring på ansøgning og CV.
- Kompetenceudvikler I, gør I jer selv uundværlige og behøver ikke at se jer erstattet af faggrupper med højere uddannelser, lød det fra Hans Christian Fløe.
- Det har aldrig været vigtigere at få styr på sine kompetencer. Det går rigtig stærkt med forandringer i samfundet og ikke mindst på de offentlige arbejdspladser. Der er gennem mange år indgået aftaler ved overenskomsterne omkring kompetenceudvikling og uddannelsesplaner. I løbet af de seneste år har HK Kommunal og KL gennemført forskellige analyser af fremtidens kompetencebehov. Det har ført til en række kompetenceprofiler, som medlemmer, tillidsrepræsentanter og ledere på arbejdspladserne kan tage udgangspunkt i, når de arbejder med kompetenceudvikling, sagde Marianne Køpke.
Hun gav efter fremlæggelsen af sin beretning de fremmødte medlemmer mulighed for ved bordene at drøfte, hvad der skal til for, at de går i gang med kompetenceudvikling. Og der blev ivrigt diskuteret.

Spot på overenskomster

Hans Christian Fløe i gang med sin beretning

Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest, kom blandt andet ind på de mange statslige arbejdspladser, som det midt- og vestjyske som følge af Regeringens udflytningsplan er blevet beriget med til gavn for udviklingen i landsdelen.

Foruden kompetenceudvikling havde Marianne Køpke i den mundtlige beretning for HK Kommunal MidtVest blandt andet spot på det gode arbejdsliv, og hvordan det kan skabes, og på den nye overenskomst, der skal forhandles på plads i begyndelsen af 2018.
I Stat kom Hans Christian Fløe blandt andet ind på de mange statslige arbejdspladser, som det midt- og vestjyske som følge af Regeringens udflytningsplan er blevet beriget med til gavn for udviklingen i landsdelen.
I HK Stat MidtVest har der i 2016 været afholdt en række arrangementer med fokus på offentlige jobåbninger og kompetenceudvikling, lige som der er blevet gjort en synlig indsats med at byde velkommen til de medarbejdere, der er blevet ansat på de nye statslige arbejdspladser.
I Handel var Susanne Sommerlund blandt andet optaget af den netop indgåede overenskomst på handelsområdet og af de udvidede åbningstider, der presser de butiksansatte - op til jul havde Bilka døgnåbent, og senest har kæden forlænget åbningstiden fra kl. 6 til 24 - enkelte steder i landet er der endda udvidet til fast døgnåbent. En udvikling, der giver nye udfordringer og rejser spørgsmål om eksempelvis løn, arbejdstidsregler eller særlige tillæg for natarbejde i forbindelse med overenskomstforhandlingerne.

Valgt til bestyrelserne

Tommy Krabbe

Tommy Krabbe vendte verden på hovedet med foredraget ”Den trælse organisation - lær at tage træls-hatten på, mens du leverer træls service og sukker igennem med både øjne og hænder”.

På generalforsamlingerne var der også valg til bestyrelserne.
I HK Handel MidtVest blev Kristen Tange Mortensen, Ulla Larsen, og Majbritt Dalsgaard genvalgt. Nyvalgte blev Nanna Svendsen og Pia Frølund.
I HK Kommunal MidtVest var der genvalg til Anette Poulsen, Hanne Engsted, Lene Buhl og Peter Bertelsen. Annette Porup genopstillede ikke. Ind blev i stedet valgt Karina Sørensen.
I HK Stat MidtVest blev Mette Nielsen, Egon Østergård og Birte H. Jensen genvalgt. Jesper B. Kristensen genopstillede ikke. Ind blev i stedet valgt Pia Rømer Bej Sørensen.
Efter generalforsamlingerne fik medlemmerne rørt lattermusklerne og stof til eftertanke, da cand.mag. i Interpersonel Organisationskommunikation, forfatter og foredragsholder Tommy Krabbe indtog scenen.

Medlemsdemokrati Medbestemmelse Generalforsamling

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat