Fyret for småting: Hver femte kender ikke reglernes konsekvenser

16. marts 2017  |  HK Handel  |  Andreas Rasmussen

Den seneste tid har der været flere sager, hvor unge er blevet fyret for små brud på personalereglerne på deres arbejde. Men mange ved slet ikke, det kan gå så galt.

Foto: Colourbox

Nye tal: For få orienteres om konsekvenser

• 85 % af de adspurgte i Epinions undersøgelse siger, at der findes personaleregler på deres arbejdsplads.
  • 94 % af dem siger, at de er orienteret om indholdet af reglerne
  • Kun 78 % er blevet informeret om konsekvenserne af overtrædelse af reglerne.

Undersøgelsen, der er udarbejdet på baggrund af 580 interview med medlemmer af HK HANDEL, er lavet af Epinion for HK HANDEL.

I starten af februar stod 17-årige Buster Hoff frem i medierne efter at være blevet fyret fra sin arbejdsplads, SuperBrugsen, fordi han havde glemt at betale 5 kr. for en kop kaffe, da han var på arbejde i butikken. Det blev takseret som butikstyveri, og Buster Hoff blev fyret.

- Chefen sagde, at hvis ikke der blev gjort noget ved en sag, så ville alle gå rundt og tro, at de kunne tage hvad de ville. Og det synes jeg, er en underlig kommentar, fordi han så indirekte tror, at hans ungarbejdere stjæler, så snart de har chancen, fortalte Buster Hoff til Ekstra Bladet i februar.

Buster Hoffs sag er ikke unik. I 2013 blev Valdemar Carlsson også fyret i SuperBrugsen, da han drak en discountsodavand uden at betale for den. Den stod i en kasse ved siden af noget mad i personalerummet, som de ansatte havde fået lov at spise, og Valdemar Carlsson troede derfor, at de også måtte drikke sodavanden. Dagen efter blev han beskyldt - og fyret - for tyveri.

Der er altså flere eksempler på butiksmedarbejdere, der bliver fyret for bagatelsager.
Nu viser nye tal fra Epinion, at mange ansatte slet ikke kender konsekvenserne af at bryde en butiks personaleregler. Hele 22 procent ved nemlig ikke, hvilke sanktioner de kan blive ramt af, hvis de overtræder butikkens regler.

Faglig chef: ”Tag ansvaret på jer”

Det er ikke i orden, at de unge ikke er ordentlig oplyst, mener Kim Jensen, der er faglig chef i HK Handel.

- Arbejdsgiverne skal leve op til deres ansvar. De har pligt til at orientere om reglerne og være sikre på, at medarbejderne er sat ind i dem. Det skal fremgå, at man kan risikere at blive fyret, hvis man overtræder personalereglerne

Flere af sagerne handler om ungarbejdere, og derfor bør butikkerne tage deres ansvar endnu mere seriøst, mener Kim Jensen.

- Hvis man ansætter børn, fordi man vil spare penge, har man også ansvar for at give dem snor og give dem en ordentlig introduktion til arbejdsmarkedet. Der skal være plads til at lave skæverter. Man kan ikke forlange det samme af børn, som man kan af voksne. Hvis de vil det, så må de ansætte voksne.

Fyret for fiskepinde, men fik erstatning

I en anden sag har HK hjulpet en medarbejder, der blev fyret, fordi han glemte at betale 9 kr. for en pakke fiskepinde. Han blev frifundet i landsretten, fordi han ikke havde intention om at stjæle, og fik senere erstatning for uberettiget fyring.

Love, regler og sikkerhed for dig, der er fritidsjobber

Råd & støtte: Er opsigelsen saglig?

Fyret Fritidsjob Opsigelse