HK Stats lange kamp for Skat

16. marts 2017  |  HK Stat  |  HK SKAT  |   |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK Stat går ind for velfærd. Derfor har fagforeningen gennem mange år knoklet for at skabe politisk forståelse for at investere fremfor at skære ned i Skat. Socialdemokraternes nye forslag om 1.000 ekstra medarbejdere til skattekontrol viser, at dagsordenen er sat.

Problemerne i Skat er en alvorlig og akut trussel mod hele den danske velfærdsmodel. Og på trods af gyldne løfter og regeringens seneste redningsplan fortsætter besparelserne.

Derfor har HK Stat massiv fokus på at sikre en reel redning af hele Danmarks Skat. Lige som fagforeningen har råbt vagt i gevær om de dramatiske konsekvenser af at skære Skat i stykker, lige siden planerne om næsten at halvere Skat så dagens lys på Christiansborg for et årti siden.

Rita Bundgaard, formand for HK Stat, fortæller, at indsatsen for at skabe politisk forståelse for nødvendigheden af at investere i stedet for at skære ned i Skat er og har været højt prioriteret i fagforeningens arbejde i hvert eneste år.

Tilbage i 2011 kørte HK Stat en større kampagne med annoncer i flere aviser. 'Stop velfærdskronernes flugt' hed kampagnen. Og skiftende formænd og andre ledere fra fagforeningen har holdt et utal af møder med skiftende skatteministere og løbet skatteordførere på Christiansborg på dørene.

HK Statbladets redaktion har skrevet en lang række artikler om konsekvenserne af nedskæringer i Skat. Formand og andre valgte har haft deltaget i debatten i landsdækkende og regionale medier.

- HK Stat, landsklubben HK Skat og HK's afdelinger arbejder for at sikre en reel og varig redning af vores skattevæsen. Sammen med HK-forbundet Danmark og blandt andre LO arbejder vi sammen på at sætte redningen af Skat på dagsordenen hos ministre, ordførere, andre politikere og i medier. Og når politikerne glemmer at sige det, så minder vi dem om, at problemerne IKKE er medarbejdernes skyld, siger Rita Bundgaard.

HK har 1.500 medlemmer blandt de godt 6.000 skattefolk. Siden 2005 er antallet af skattefolk skåret fra 10.700 til 6.067 årsværk i 2015 (Rigsrevisionen). HK Stats medlemmer i Skat har altså vinket farvel til knap 4.700 kolleger, og de nye it-systemer har ikke taget over.

For nylig fortalte formand for HK'erne i Skat Ulla Fabricius til netavisen Piopio, at hendes medlemmer ofte undgår at sige, hvor de arbejder, hvis møder nye mennesker. Og de får ondt i maven, når der igen kører en sag i medierne. De oplever at blive holdt personligt ansvarlig for den enorme krise, som af gode grunde optager den danske befolkning. Derfor arbejder HK for at holde politikerne ansvarlige.

Læs på piopio.dk: Skat's medarbejdere føler sig magteløse

Hvorfor er det så alvorligt?

Fordi de politiske eksperimenter i Skat har betydet tab af enorme milliardbeløb. Penge som burde ligge i statskassen eller bruges på vuggestuer, børnehaver, skoler, sygehuse, rimelige vilkår for de ansatte osv.

Hvor mange penge drejer det sig om?

Det er der ingen der ved. Det samlede tabte beløb er umuligt at gøre op, men danskernes gæld er nu vokset til over 100 milliarder kroner. Og alene svindelsagen på 12,3 milliarder kroner svarer groft sagt til 24.000 årsværk eller 2.400 fultidsmedarbejdere til velfærd i 10 år.

Har du også undret dig over, at et af verdens rigeste lande skal spare hele tiden? Her er en del af forklaringen.

Hvor meget har staten sparet på de mange fyringer?

Ifølge mediet Finans' gennemgang af finanslovene har nedskæringerne på antallet af medarbejdere givet en samlet besparelse på lønsiden på op til 5,3 milliarder kroner fra 2006-2015.

Hvad mener HK Stat?

Problemerne i Skat er en alvorlig og akut trussel mod selve den danske velfærdsmodel. Efter 10 års politiske eksperimenter, der har sparet Skat i stykker, må politikerne tage ansvar. Den seneste redningsplan er et skridt i den rigtige retning, men ikke nok. Og på trods af gyldne løfter fra skatteministeren, fortsætter milliard-besparelserne i finansloven for 2017.

På grund af det danske skattesystem betaler almindelige lønmodtagere deres skat, der trækkes helt automatisk, mens virksomheder og i øvrigt også svindlere møder et ’tillidsbaseret system’. Det er urimeligt over for danskerne, at der ikke er folk til at kontrollere. Og det er også dybt urimeligt over for alle de ærlige virksomheder, mener HK Stat.

SKAT