Hvad skal der til, for at du kan beholde dit job?

16. marts 2017  |  Østjylland  |

De taler om dig. Og de forsøger at råbe dig op. Din chef, din fagforening og uddannelsesinstitutionerne har et vigtigt budskab.

- Velkommen til møde om efter- og videreuddannelse, lyder det til de godt 100 fremmødte på virksomheden Kamstrup A/S i Skanderborg.

Det er repræsentanter fra virksomheder, fagforeninger og uddannelsesinstitutioner, der er mødt op, for at sætte fokus på en af de store udfordringer på det danske arbejdsmarked: mangel på efter- og videreuddannelse.

- Vi har selv et ansvar for at sikre, at virksomhederne har kvalificeret arbejdskraft. Men vi skal også skubbe på for at få et øget samarbejde mellem det offentlig og det private, så rammerne for uddannelse er i orden, lyder de indledende ord fra Dansk Industri.

Det er Byg Oven På kampagnen, der i samarbejde med Kamstrup har inviteret til mødet. Titlen er ’Hvordan kan vi sikre kvalificeret arbejdskraft i industrien’? HK Østjylland er også mødt op.

- Vi står med præcis de samme udfordringer på hele HK-området, som de gør på industriområdet. Vores medlemmer har brug for efter- og videreuddannelse i langt højere grad, end mange af dem selv er klar over. Derfor er det vigtigt for os som fagforening at være med i alle de fora og samarbejder, hvor efter- og videreuddannelse drøftes, siger fællesformand for HK Østjylland, Jesper Thorup.

HK’erne står for tur

Uddannelse

Godt 100 fremmødte fra fagforeninger, virksomheder og uddannelsesinstitutioner var mødt op på Kamstrup, for at sætte fokus på efter- og videreuddannelse.

På Kamstrup har de gennem mange år arbejdet målrettet med procesoptimering i produktionen. Det kræver medarbejdere, der konstant udvikler sig og tilegner sig ny viden. Derfor er efter- og videreuddannelse højt på dagsordenen.

- Hver fjerde af vores ansatte arbejder med innovation og udvikling. Halvdelen af vores omsætning stammer fra produkter, der er udviklet eller videreudviklet inden for de seneste tre år, lyder det fra Michael Stubbe, Vice President HR hos Kamstrup som forklaring på at dygtige medarbejdere er en nødvendighed for virksomhedens succes.

Virksomheden bevilger som udgangspunkt al uddannelse, der giver mening for både den ansatte og Kamstrup. Alligevel lykkes det ikke at bruge de penge, virksomheden sætter af til efter- og videreuddannelse. Heller ikke blandt HK’erne.

- Vi skal alle blive mere effektive og produktive hele tiden og der er vi altså lidt bagefter på hele kontorområdet. Der skal vi til at arbejde endnu mere med procesoptimering og effektivisering, fortæller Michael Stubbe.

Mange grunde til at blive væk

I sit oplæg på informationsmødet slår Michael Stubbe fast, at mange uddannelser er forældet allerede inden eksamenspapiret er underskrevet. Og de, der har en uddannelse skal forvente, at der skæres 20 procent af deres kompetencer hvert år.

- Vi har brug for dygtige medarbejdere, der bliver dygtigere hvert år. Også blandt HK’erne. Kravene i jobbet udvikler sig hele tiden. Så vil man bare bibeholde sit job, så skal man kompetenceudvikle sig hele tiden, siger Michael Stubbe.

Mødet på Kamstrup er et af mange skridt, der i denne tid bliver taget, for at sætte øget fokus på behovet for efter- og videreuddannelse. Og alle i lokalet er enige om, at lønmodtagere, arbejdsgivere og uddannelsesinstitutionerne skal samarbejde om emnet.

- Jeg tror, at den største barriere findes i hovedet på os selv. Hvis ledere ikke kan se, at de bør udvikle sig og udvikle deres medarbejdere, så har de et stort problem. Men det er mig en gåde, at lønmodtagere, der har mulighed for at tage på uddannelse ikke gør det, siger Michael Stubbe.

HK Østjylland sætter de kommende tre år ekstra fokus på nødvendigheden af efter- og videreuddannelse. For ligesom på Kamstrup, oplever mange andre både private og offentlige arbejdspladser, at det er meget svært at få de ansatte til at uddanne sig.

- Vi hører om mange forskellige grunde. Det kan være svært for nogle af vores medlemmer at få fri eller få uddannelsen betalt. Men rigtig mange har også en angst for at vende tilbage til skolebænken. Det skal vi være med til at gøre noget ved, siger Jesper Thorup.

Hør Michael Stubbe fortælle i videoen om, hvorfor efter- og videreuddannelse også er vigtig for HK'ere.

Efteruddannelse Job og uddannelse

Ring til Karrieretelefonen:

Ring til Karrieretelefonen:

HK ØSTJYLLAND
PÅ FACEBOOK

Besøg os her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK