PwC skønnede, at SSI-vaccine var op til 285 millioner kroner værd

16. marts 2017  |  HK Stat  |  Dansk Laborant-Forening  |

Konsulenter fra PwC skønnede i en hemmelig rapport at salgsværdien af statens vaccinefabrik var "op til 285 millioner kroner", skriver Ekstra Bladet. Siden blev den solgt for 15 millioner, alternativet var en lukning, skriver sundhedsministeren i en række svar til Folketinget.

Når staten sælger ud: Ekstra Bladets undersøgende journalister har i den seneste gravet i salget af vaccinefabrikken på Statens Serum Institut (SSI). 569 medarbejdere fik 17. januar 2017 nye ejere efter et langt og opslidende salgsforløb.

Ekstra Bladet har blandt andet skaffet sig adgang til oplysninger fra en ellers hemmeligholdt rapport fra 2013, der ligger til grund for salget.

Hemmelige papirer: værdier for over en halv milliard

Ifølge Ekstra Bladets oplysninger opgjorde PwC den samlede værdi af vaccinefabrikkens medarbejdere, maskiner, installationer og rettigheder på vacciner til "mindst 539 millioner kroner." Analysen lyder, at en eventuel køber formentlig vil betale op til 50 procent af værdien, så en mulig salgspris dermed kunne blive "op til 285 millioner kroner."

I papirerne skriver PwC også, at den hollandske stat i 2011 solgte den statslige vaccineproduktion NVI til det indiske seruminstitut for knap 600 millioner kroner. På det tidspunkt havde den hollandske fabrik også produktionsproblemer og dermed "en vis lighed med SSI".

Alligevel solgte staten sidste sommer SSI's vaccineproduktion for bare 15 millioner kroner. Og 17. januar sluttede statens tid som producent af vacciner til det danske børnevaccinationsprogram, såvel som af polio- og tuberkulose-vacciner til verdensmarkedet.

Sundhedsminister: Lang proces er aldrig ønskelig

Forløbet har fået flere folketingspolitikere til at stille en række spørgsmål i sagen.

Læs også: Byge af spørgsmål til minister om SSI-salg

En af dem er Peder Hvelplund (El), der indtil 1. marts var barselsvikar for Stine Brix. Han har bedt ministeren oplyse, "om den langvarige salgsproces af SSI's vaccineproduktion har haft en negativ betydning for salgsværdien." Til det lyder svaret:

"Det er aldrig et ønskeligt scenarie, at en salgsproces skal strække sig over et par år. Ikke mindst af hensyn til den usikkerhed, det giver hos medarbejderne," lyder det blandt andet i svaret fra ministeriet, som er underskrevet af sundhedsminister Karen Ellemann.

Køber fik millionstøtte med i handlen

Ekstra Bladet har i de seneste uger afsløret, hvordan køberne fra AJ Vaccines har fået rabat på huslejen i lokalerne på Amager for mindst 88 millioner kroner med i købet, lige som både Finansministeriet og Sundhedsministeriet har betalt større millionhonorarer til konsulenter fra EY og avokatfirmaet Accura.

Også udskillelsen af it-systemerne på SSI har været en bekostelig affære. I et svar til Folketinget, skriver ministeriet, at "udskillelsen af it-systemet forventes af medføre udgifter på 58,5 millioner kroner."

Prisen for at bevare arbejdspladserne i Danmark

Til spørgsmålene om de mange salgsudgifter og huslejerabatten, der langt overgår salgsprisen, lyder det fra ministeren, at der kun var en køber, og det var prisen for at bevare arbejdspladserne i Danmark.

"Det eneste reelle alternativ til et salg havde formentlig været en nedlukning af produktionen og dermed tab af knapt 600 arbejdspladser, da en fortsættelse af produktionen ville kræve en betydelig statslig merbevilling hvert år."

HK Stat har fulgt sagen tæt og har i en række artikler beskrevet, hvordan salgsforløbet fik mange laboranter og andre faggrupper til at søge væk. Så mange, at produktionen til sidst brød sammen. Sundhedsministeriet mener selv, at "salgsprocessen blev gennemført som en åben og transperent proces," som ministeriet skriver i et svar til Folketinget. Den opfattelse har formanden for de 31.000 statsansatte HK'ere dog svært at genkende.

- SSI (Diagnostica og vaccineproduktionen, red.) er solgt i ly af debatten om salget af DONG. Det er problematisk, at vi slet ikke har haft en debat om salget, og at vi som borgere ikke kan få indsigt i hverken tal eller begrundelser, har HK Statformand Rita Bundgaard tidligere udtalt.

Samråd på vej

Ifølge Folketingets hjemmeside er der stadig ikke sat en dato for det samråd, som er indkaldt i Folketingets sundheds- og ældreudvalg for at bede fungerende sundhedsminister Karen Ellemann redegøre for salget af statens vaccineproduktion og SSI Diagnostica.

Efter Ekstra Bladet er gået ind i sagen, har medlemmer af Folketingets sundheds- og ældreudvalg nu fået en invitation til at se en ellers hemmeligholdt rapport "Sundheds- og Ældreudvalgets medlemmer inviteres hermed til gennemgang af rapporten i Sundheds- og Ældreministeriet, onsdag den 22. marts kl. 8.00-9.30." Står der blandt andet i et brev fra Karen Ellemann

Opdatering:

Sundhedsminister Karen Ellemann gav på åbent samråd i Folketinget den 4. april først udtryk for, at tallet 285 millioner ikke kom fra hende:

"Jeg henholder mig til PwC-rapportens værdiansættelse, som er et spænd fra 0 til 225 millioner kroner. Det er det, der har været basis for det videre salgsarbejde," sagde ministeren.

Helt til sidst i samrådet rettede ministeren dog sig selv.

"Der er en ting, jeg lige vender tilbage til her. Tallet 285 millioner, som du spurgte ind til i starten. Fordi jeg får at vide, at jeg har omtalt beløbet 285 i forbindelse med vores ordførermøde om PwC-rapporten. Tallets oprindelse på de 285, som ikke er det, der fremgår af PwC-rapporten, er, som jeg får at vide, oprindeligt fra, at hvis man solgte enkeltdelene i vaccineproduktionen og fik den vurderede højestepris for hver del. Sådan mener, jeg, at jeg har redegjort for det på et ordførermøde."

Brevet fra Karen Ellemann fik Enhedslistens sundhedsordfører Stine Brix til tasterne på Twitter: Efter tre års venten har sundhedsudvalget netop nu modtaget en invitation til at se rapport bag SSI-salg. Sammenhæng til EBs forside? #dkpol

Solgte voksende overskud

Staten solgte sidste år to dele af SSI.

1. Vaccineproduktionen, der har haft voksende underskud siden Finansloven 2012 påbød instituttet til at sælge sine vacciner billigere.

2. SSI Diagnostica i Hillerød, der producerer hospitalsudstyr. Salgspris 250 millioner kroner. Diagnostica har de senere år haft voksende overskud, og høstede i 2015 36 millioner kroner til statskassen.

Sidst opdateret 07. april 2017 kl. 02:05

Politik HK-medlemmer