Regeringen vil skabe bedre offentlige ledere

16. marts 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Med nedsættelse af en ledelseskommission sætter regeringen nu spot på ledelse, kvalitet og arbejdsglæde i det offentlige. HK Kommunal hilser initiativet velkommen, men efterlyser fokus på medarbejderinddragelse og økonomi.

Anført af minister for offentlig innovation, Sophie Løhde (V), agter regeringen nu at gøre op med, hvad den betegner som mangelfuld service i den offentlige sektor. Første skridt i den ambition er at skabe bedre ledere i alle landets offentlige institutioner.

Derfor har Sophie Løhde (V) netop nedsat en særlig ledelseskommission, der ifølge ministeren skal forbedre både kvaliteten af velfærden og arbejdsglæden for medarbejderne. Kommissionen bliver en del af en samlet reform af den offentlige sektor, der senere vil stille skarpt på blandt andet mindre bureaukrati.

Kompleks offentlig ledelse

I spidsen for ledelseskommissionen står tidligere koncernchef for Falck A/S, Allan Søgaard Larsen, der ved præsentationen af kommissionen blandt andet slog til lyd for, at ledelse i kommuner og regioner er en langt større udfordring end ledelse i det private.

- Offentlig ledelse er mere komplekst, vilkårene er anderledes, og der er langt større krydspres. Med mit kendskab til den offentlige sektor i mange lande i verden kan jeg sige, at kvalitetens af ledelsen i den danske offentlige sektor er meget høj, lyder det fra kommissionsformanden.

12 års erfaring med god ledelse

I HK Kommunal byder formand, Bodil Otto, ledelseskommissionen velkommen og er især tilfreds med, hvad hun betegner som kommissionsformandens forstandige udmelding om vilkårene for ledelse i kommuner og regioner.

- Vi er parate til at give den nye kommission inspiration til det videre arbejde. I Væksthus for Ledelse har vi sammen med KL og Danske Regioner 12 års erfaring med at afdække, hvad god ledelse er. Der er så mange gode ledere. Men rammevilkårene trænger til at blive reformerede, som der også lægges op til med regeringens initiativ, siger Bodil Otto.

Centrale mangler

Det nye initiativ glimrer imidlertid ifølge Bodil Otto ved fraværet af mindst tre centrale fokuspunkter:

- For det første bekymrer det mig, at alle de medarbejdere, der hver eneste dag leverer velfærd til danskerne, tilsyneladende ikke er omfattet af kommissionens arbejde. For det andet savner jeg nogle ord om de meget snærende og detailstyrede vilkår, som lederne i dag arbejder under.

Endelig – for det tredje – mangler der i regeringens udspil et helt afgørende fokus på de økonomiske rammer, man vil forvalte den offentlige velfærd under, mener HK Kommunals formand.

- For det nytter jo altså ikke noget, at man processerer sig frem til udvikling og kvalitet, hvis man samtidig gennem minusvækst amputerer antallet af offentligt ansatte, så de, der er tilbage, ikke længere har tid til at lykkes med kerneopgaven, fastslår Bodil Otto.

Organisering Politik