Jobpatruljen gør klar til at rykke ud

17. marts 2017  |  MidtVest  |

Selv om kalenderen kun siger marts, er forberedelserne til sommerens jobpatrulje i det midt- og vestjyske i fuld gang, og koordinator Daniella Østergaard vil gerne i kontakt med frivillige aktivister, der kunne tænke sig at være med til at fortælle unge fritidsjobbere om reglerne på arbejdsmarkedet.

Det er 3F og HK, der med støtte fra en bred række af fagforeninger under LO står bag oplysningskampagnen, der har til formål at sikre unge mellem 13 og 18 år en ordentlig start på arbejdsmarkedet.
Hver sommer besøger ca. 250 unge frivillige omkring 10.000 arbejdspladser over hele landet og fortæller om løn, sikkerhed og rettigheder på arbejdspladsen.
Jobpatruljen kører i 2017 i ugerne 28 og 29 i Midt- og Vestjylland, og vil du være en del af Jobpatruljen, kan du melde dig nu, fortæller Daniella Østergaard, ungdomskonsulent i HK MidtVest og koordinator af Jobpatruljen i det midt- og vestjyske.
- Det er takket være korpset af dygtige frivillige, at Jobpatruljen kan komme ud i alle kroge af det midt- og vestjyske med budskaberne, siger Daniella.
Hun vil gerne høre fra alle, der har interesse i at give de unge en god start på arbejdslivet, og som har lyst til at tilbringe en del af sommerferien sammen med andre unge aktivister.
Daniella Østergaard kan kontaktes på telefon 2167 1665 eller e-mail. Du kan også melde dig til Jobpatruljen her

Taler med 200 unge

Frivillig fra Jobpatruljen i snak med ung kvindelig butiksansat.

Besøgene i 2016 har vist, at der blandt andet er mange unge, der ikke får løn under sygdom, selv om de har ret til det.

I 2016 besøgte Jobpatruljen på sin rundtur i Midt- og Vestjylland 1000 virksomheder og interviewede 200 unge.
51,1 procent af de unge, Jobpatruljen på landsplan besøgte i 2016, fik således ikke løn under sygdom mod 40,1 procent året før. De unge kender ikke reglerne og tror, at de selv skal finde afløsere, når de er syge, og så mister de retten til løn under sygdom.
- Det generelle billede er, at forholdene for unge på arbejdsmarkedet stadig ikke er så gode, som de kunne være, siger Karin Østerby, der er formand for HK MidtVest, og Flemming Sørensen, formand for 3F Holstebro, der begge håber, at Jobpatruljens indsats på sigt kan føre til, at forholdene for fritidsjobberne bliver bedre.
Læs mere om Jobpatruljen

Arbejdsmiljø Jobpatruljen

Nyttig viden for dig, der er elev

Læs om uddannelse, løn, regler m.m.

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser