Velfærden har kurs mod en historisk nedtur

20. marts 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Danmark har med regeringens planer om lavvækst i de offentlige udgifter udsigt til det laveste velfærdsniveau i 50 år. Politikere frygter, at tilliden til velfærdssamfundet smuldrer.

Til trods for at økonomien blomstrer, og at borgerne får flere penge mellem hænderne, betyder regeringens sparekurs, at danskerne må indstille sig på en mere skrabet velfærd i de kommende år. De samlede offentlige udgifter vil nemlig udgøre en stadig mindre del af samfundskagen frem mod 2025. Det viser en ny analyse fra AE-Rådet.

VLAK-regeringen har bundet sig til kun at lade de offentlige udgifter vokse med 0,3 procent om året. Det betyder, at Danmark ifølge AE-Rådet styrer mod et historisk lavt offentligt forbrug målt i forhold til landets samlede bruttonationalproduktet (BNP).

Velfærdsandel som i 70’erne

Man skal helt tilbage til 1970’erne for at finde en periode, hvor det offentliges rolle i samfundsøkonomien lå på samme lave niveau, som regeringen lægger op til frem mod 2025. Faktisk vil størrelsen af den offentlige sektor falde fra 25,8 procent i 2015 til 23,7 procent i 2025 – et fald på mere end 8 procent.

I AE-Rådet slår chefanalytiker, Jens Sand Kirk, fast, at Danmark har gode vækstudsigter, men at regeringen er i gang med en historisk sparekurs.

- Den har valgt at bruge hele vores velstandsfremgang til privat forbrug, siger chefanalytikeren til Mandag Morgen.

Opbakning til velfærd i fare

Også politikere frygter, at borgerne ikke i længden vil betale for velfærden over skattebilletten, hvis de oplever forringet offentlig service i form af dårlige normeringer eller mangel på personale. Næstformanden i KL, Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) udtrykker det til Mandag Morgen på denne måde:

- Jeg kan godt være bekymret for, om bukserne holder, og om vi kan fastholde middelklassens opbakning til velfærden. Det er en af de største udfordringer for det danske velfærdssamfund.

Sundhedsvæsnet er tilgodeset

AE-Rådet peger i sin analyse også på, at velfærdsudviklingen de seneste 15 år dækker over store forskelle mellem forskellige velfærdsområder. Hele den stigning i den offentlige forbrugsandel på 1,4 procentpoint, der er sket i perioden 2000-2015, er tilført sundhedsområdet, hvor udgifterne er vokset fra 6,2 til 7,8 procent af BNP.

Derimod udgør de øvrige velfærdsudgifter under ét samme andel af BNP i dag, som de gjorde tilbage i år 2000.

Politik