Tillidsfolk skal medvirke til rummelighed på arbejdspladsen

21. marts 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Gode forløb for svage ledige i støttet beskæftigelse kan kun lykkes, hvis kommunerne inddrager de fastansatte medarbejdere og deres tillidsrepræsentanter i planlægningen, fremgår det af ny stor undersøgelse, der bliver bakket op af HK Kommunal.

Kommunerne og 51 fagforbund – herunder HK Kommunal - samlet i Forhandlingsfællesskabet vil nu gå sammen om at skabe bedre plads til tusindvis af ledige i støttet beskæftigelse som for eksempel borgere i fleksjob, nyttejob eller skånejob. Det skriver Ugebrevet A4

Meldingen kommer efter, at Det Nationale Forskningscenter for Velfærd - SFI – netop har offentliggjort en undersøgelse om inklusion af ledige på særlige vilkår på kommunale arbejdspladser.

Tillidsfolk skal sikre fastansatte

Undersøgelsen dokumenterer, at gode kommunale inklusionsforløb for de svage ledige kun kan lykkes, hvis man skaber nogle faste retningslinjer og inddrager de lokale tillidsrepræsentanter i processen. De ansattes repræsentanter skal blandt andet sikre, at den faste arbejdskraft ikke bliver fortrængt af den støttede beskæftigelse.

Omvendt bliver effekten ifølge undersøgelsen negativ for alle parter, hvis ledelsen for eksempel glemmer at inddrage de faste medarbejdere i at inkludere de nye kolleger.

I HK Kommunal tager næstformand, Mads Samsing, særdeles godt imod undersøgelsens anbefalinger, som han mener bør danne grundlag for fremtidige forløb med støttet beskæftigelse. Han hæfter sig især ved, at inklusionen af de ledige skal ske, så ledelsen ikke træffer beslutninger hen over hovedet på de ansatte.

Jobsikkerhed giver rummelighed

Helt afgørende er det ifølge Mads Samsing, at man får sat en stopper for de senere års udvikling, hvor der er sket en decideret fortrængning af fastansatte medarbejdere på flere fagområder.

- Hvis man føler, at ens job er i fare for at blive lagt om til en eller anden form for støttet beskæftigelse, så vil rummeligheden være mindre, siger HK Kommunals næstformand og tilføjer:

- Så lykkes inklusionen ikke. Det handler ikke om, at man ikke vil tage et ansvar. Men det handler derimod om, at man ikke længere kan tage det ansvar, fordi de ordinært ansatte bliver fortrængt.

Balance er afgørende

Klare aftaler mellem ledelsen og tillidsrepræsentanterne giver inklusionen af de ledige på arbejdspladsen en højere grad af legitimitet, mener Mads Samsing.

- Hvis man mister legitimiteten, så går det ud over rummeligheden. Når det går ud over rummeligheden, så går det også ud over inklusionen. Så lykkes vi ikke med at inkludere de svare ledige på arbejdsmarkedet, lyder det fra Mads Samsing, der også understreger vigtigheden af, at der er balance mellem antallet af ordinært ansatte og ansatte på ekstraordinære vilkår.

60.000 kommunale støttejob

Cirka 12 procent af de ansatte inden for HK Kommunals overenskomst er i støttet beskæftigelse. I 3F er procenten næsten 40.

I kommunerne som helhed er hver 10. medarbejder en ledig, der er ansat i en eller anden form for støttet beskæftigelse. Det svarer til godt 60.000 borgere og handler blandt andet om folk i fleksjob, nyttejob, skånejob, virksomhedspraktik, seniorjob og senest flygtninge på et såkaldt IGU-forløb.

Medbestemmelse Tillidsrepræsentant

Kom med til konference om rummelighed i praksis

Læs alt om arrangementerne i både Aarhus og København - og find link til tilmeldingen.

Meld dig til her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK