Robotter på jobbet – hård konkurrent eller ny mulighed?

22. marts 2017  |  Sjælland

Formand Kurt Jørgensen taler på HK Privat Sjællands generalforsamling

Tusindvis af jobs forsvinder, men nye vil opstå med robotternes indtog på arbejdspladserne. Derfor skal I tænke uddannelse fra morgen til aften, lød opfordringen på HK Privats generalforsamling 16. marts.

-  I skal være parate til det sporskifte på arbejdsmarkedet, som vil rulle ind over os fra alle 4 verdenshjørner om ganske få år.

Kurt Jørgensen, formand for HK Sjælland Privat, er ikke i tvivl, og hans opfordring til medlemmerne var klar og utvetydig, da han aflagde beretning på torsdagens generalforsamling i Nykøbing F.

- Tænk uddannelse. Også selv om I er lidt oppe i årene. Og også selv om I ikke har været på kursus i årtier, lød hans opfordring.

Udviklingen er blevet kaldt 'Den 4. industrielle revolution', som pessimisterne forudser vil efterlade tusinder og atter tusinder i ledighed og armod. Kurt Jørgensen er derimod optimist.

- Fordi de 3 foregående industrielle revolutioner har skabt langt flere jobs, end de har nedlagt. Det tror jeg vil ske igen – hvis vi er klar.

Derfor glæder det også Kurt Jørgensen, at en ny overenskomst mellem Dansk Industri og CO-Industri lægger op til at satse endnu mere på uddannelse af lønmodtagerne på det private arbejdsmarked.

- Der er i forvejen gode muligheder for at bruge uddannelsessystemet, også økonomiske muligheder, men efter min opfattelse kan de ikke blive for gode.

- Så kom bare i gang med at bruge mulighederne, lød opfordringen fra sektorformanden.

Vi skal være stolte af vores faglærte

Vi skal være stolte af vores faglærte. De skal ikke stå i skyggen af de boglige uddannelser. Det kræver imidlertid, at kommunerne styrker folkeskolerne og er med til at skabe opmærksomhed om, at der er gode fremtidsmuligheder i erhvervsuddannelserne.

- Der har i årtier efter min mening været al for stor opmærksomhed om, at en boglig uddannelse er mere ”fin” end en håndværkeruddannelse, påpegede Kurt Jørgensen, da han forleden aflagde beretning på HK Sjælland Privats generalforsamling i Nykøbing F.

- Alle prognoser peger på, at vi kommer til at mangle faglært arbejdskraft. Visse brancher oplever allerede i dag følgerne af den tendens, der har hersket de seneste mange år:
At der er mere prestige i at forfølge en boglig uddannelse end en erhvervsuddannelse. Erhvervsskolerne har – i omdømme blandt de unge og deres forældre – ligget langt nede i uddannelseshierarkiet.

- Jeg synes, kommunerne gennem folkeskolerne bør stramme sig an og være med til at skabe opmærksomhed om erhvervsskolerne. Om deres uddannelser. Om mulighederne for at få spændende jobs. Om mulighederne for efteruddannelse. At være med til at give de uddannelser prestige og værdi, lød opfordringen fra HK-formanden.

Dårlig infrastruktur koster arbejdspladser

Infrastrukturen i Region Sjælland er for ringe. Det er besværligt og tidskrævende at bevæge sig rundt i regionen, hvis man ikke kan bruge Vest- eller Sydmotorvejen. Strækningen Kalundborg-Holbæk–Ringsted eller Kalundborg-Slagelse-Næstved-Nykøbing F kan nærme sig det rene trafikhelvede i myldretiden. Og nu planlægges en containerhavn i Kalundborg, der vil lægge yderligere pres på trafikproblemerne her.

Kurt Jørgensen er formand for HK Sjælland Privat. Han færdes dagligt på kryds og tværs ad regionens landeveje og oplever problemer med mobiliteten, men oplever også at der politisk er meget lidt opmærksomhed på problemerne.

- Der er brug for bedre veje, så vi kan komme frem til virksomhederne med medarbejdere, varer og råvarer. Det er trafikproblemer, der skal løses, hvis vi skal fremme vækst og udvikling i regionen, siger Kurt Jørgensen.

Han kan ikke frigøre sig fra den formodning, at de håbløse trafikale forhold er medvirkende årsag til, at væksten i Region Sjælland næsten kun er det halve af væksten i hovedstadsområdet.

- Det er svært at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til regionens arbejdspladser – og måske er de trafikale forhold også årsag til virksomhedsflytninger, antyder han med en opfordring til politisk handling.

11,2 mio. kr. til 288 HK’ere

288 privatansatte HK’ere på virksomheder i Region Sjælland kunne sidste år glæde sig over deres medlemskab af HK.

De 288 fik nemlig via deres medlemskab gratis hjælp til at håndtere faglige sager med deres arbejdsgivere, og det indbragte dem tilsammen 11,2 mio. kr.

En af de lidt større sager stammer fra Høng, hvor et lokalt boligselskab havde indplaceret 3 medarbejdere på forkerte løntrin. De havde tilsammen en halv mio. kr. til gode, som de via hjælpen fra HK fik efterbetalt.

Genvalg og velkommen til 1 ny

På generalforsamlingen blev Inge–Lise Sundwell genvalgt som næstformand for 2 år uden modkandidat.
De 5 bestyrelsesmedlemmer, Katrine Bredkjær, Torben Seerup, Jeannette Hansen, Eva Hedegaard Juhl og Lasse Thorn, blev alle genvalgt. Desuden blev Christina Flescher valgt som 1. suppleant, og Vinni Hansen blev 2. suppleant.

Se også referatet af generalforsamlingen (pdf)

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK