Skrot dagpengesystemet – Lad os selv styre dagpengene

22. marts 2017  |  Sjælland  |

Sjællandske HK’ere er godt trætte af dagpengesystemet. Derfor vil de på HK-kongressen foreslå en undersøgelse af muligheden for at skrotte systemet og skabe et nyt.

Dagpenge

Dagpengesystemet er efterhånden så udhulet, at det har mistet sin værdi som en vigtig del af det danske flexicuritysystem. Tiden er kommet til en gennemgribende revision af systemet og til, at arbejdsmarkedets parter selv overtager systemet. Det er jo i forvejen vores egne penge, der finansierer dagpengene. Dels gennem vores bidrag til A-kasserne og dels vores skat.

Ovenstående er essensen af et forslag, som HK Privat Sjællands generalforsamling vedtog på sin generalforsamling i torsdags i Nykøbing F. De sjællandske HK’ere vil derfor på HK Danmarks kongres til efteråret stille forslag om, at HK Danmark sammen med de øvrige LO-forbund, FTF og AC, nedsætter en arbejdsgruppe, der skal undersøge muligheden for at etablere et partsbaseret dagpengesystem, som skal erstatte det i dag statsstyrede dagpengesystem.

Bag forslaget ligger også en bekymring for, at både den nuværende og kommende regeringer vil udhule dagpengesystemet endnu mere, end det er sket i de foregående årtier. Et synspunkt, der underbygges af hyppige udtalelser fra fx liberale tænketanke og politikere om, at dagpengene er for høje.

Forslagsstillerne peger på, at siden 2010 har mere end 80.000 lønmodtagere mistet retten til dagpenge. Alene i 2016 mistede 13.000 personer dagpengene.

- Vores interesse i at opretholde et fleksibelt arbejdsmarkedssystem er derfor stærkt aftagende, siger Kurt Jørgensen, formand for HK Privat Sjælland.

- Når nu forringelserne har stået i kø og i praksis er blevet så mærkbare, at det for mange højere lønnede allerede er et spørgsmål, om a-kasse medlemskabet er ulejligheden værd, så er det på tide, at vi overvejer, om ’kontrakten’ om et statsligt a-kassesystem er blevet så forringet, at den skal siges op! Sat på spidsen kan man sige, at vi som lønmodtagere med de ensidige forringelser af dagpengene går rundt og er til grin for vores egne penge, påpeger Kurt Jørgensen.

Han vurderer, at det vil være en styrke, hvis arbejdsmarkedets parter i fællesskab kan tage ansvar i et solidarisk arbejdsløshedssystem – der alene har til formål at vedligeholde og udvikle den ordinære arbejdskraft.

Hvis HK Danmarks kongres er enig i synspunktet, er vejen beredt for en grundig økonomisk og politisk analyse af spørgsmålet, om a-kasserne fortsat skal styres af staten, eller om det i lighed med arbejdsmarkedspensionerne kan styres af arbejdsmarkedets parter.

Se også: Robotter på jobbet - hård konkurrent eller ny mulighed?

Dagpenge Generalforsamling Privat

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK