- Vigtigt at stemme om overenskomsten

23. marts 2017  |  Nordjylland  |

Nordjysk stemmeprocent skal over 30, lød det på generalforsamlingen hos HK Handel Nordjylland

- Uanset om I er tilfredse eller utilfredse med resultatet af overenskomstforhandlingerne, så er det vigtigt, at I stemmer.

Sådan lød opfordringen fra formanden for HK Handel Nordjylland, Kate Ziegler, da fagforeningen holdt generalforsamling 22. marts.

Ved overenskomstfornyelsen i 2014 deltog kun 13 procent af HK Handels medlemmer i urafstemningen, og denne gang skal stemmeprocenten meget gerne højere op, slog hun fast:

- Målet er, at stemmeprocenten i Nordjylland kommer over 30. HK Handel har på landsplan sat sig for at nå 35 procent. En høj stemmeprocent markerer overfor arbejdsgiverne, at HK’erne på lagre, kontorer og i butikker bekymrer sig om deres arbejdsvilkår.

- Arbejdsgiverne ville have mere fleksibilitet og faktisk gik vi fra hinanden hele to gange. Den ene gang, fordi arbejdsgiverne ønskede at udvide arbejdstiden op til 48 timer, før der skulle falde betaling for overarbejde. Anden gang fordi arbejdsgiverne ikke ville give nok nattillæg i butikkerne, sagde Kate Ziegler og gennemgik hovedindholdet i de nye overenskomster.

Selvom HK Handel anbefaler at stemme ja til overenskomsterne, udtrykte Kate Ziegler forståelse for medlemmer, der vil stemme nej:

- Jeg ved, at nogle af jer synes, vi ikke har fået et godt nok resultat. Til jer vil jeg sige: Det er okay at stemme nej. Med et nej sender I jo et signal til arbejdsgiverne om, at det forhandlingsrum de gav, ikke var godt nok.

Løntilskud og åbningstider udfordrer
Antallet af praktikanter, personer i løntilskud og virksomhedspraktik er stadig en udfordring på butiksområdet, lød det på generalforsamlingen.

- Når butikker kan have så mange tilskudsjobbere og praktikanter, at man i perioder næsten er flere praktikanter på arbejde end fastansatte, så er der for mange, slog Kate Ziegler fast og henviste til, hvordan virksomheder tager for lemfældigt på reglerne.

Hun gjorde rede for, at ansøgninger fra virksomhederne ikke bliver godkendt uden underskrift fra medarbejderne, der dokumenterer, at antallet af fastansatte står i forhold til antallet af løntilskuds-ansatte.

- Vi har mulighed for at se de faktiske medarbejderlister i virksomhederne. Husk ikke at skrive under på tal, du ikke er sikker på, lød opfordringen fra Kate Ziegler, der lovede, at HK Handel fortsat vil have et skarpt blik rettet på virksomhederne.

Også udvidede åbningstider i butikkerne er en udfordring for ansatte.

- Bilka vil nu holde åbent alle dage fra klokken 6-24, og jeg er bange for, at andre kæder følger efter. Det drejer sig jo om markedsandele, og jeg tror det kommer til at gå som med lang lørdag og søndagsåbent: Man skaber et behov hos kunderne, og så må flere følge med, sagde Kate Ziegler.

- Vi frygter for helbredsproblemer ved natarbejde og øget risiko for røveri og overfald. Desuden er de lange åbningstider et problem for eksempelvis enlige forældre, tilføjede hun.

De blev valgt

BESTYRELSEN: Randi Offersøy (Frederikshavn-Læsø), Ane Thomsen (Hjørring-Brønderslev) og Tina Mathiesen (Mariagerfjord-Vesthimmerland) er alle genvalgt til bestyrelsen fra deres lokalområder.
Som suppleanter valgte generalforsamlingen Mads Sørensen (Stark), Thomas Lund (Lidl) og Elin Smalbro Jensen (Føtex) i nævnte rækkefølge.

Se hvem der sidder i bestyrelsen efter generalforsamlingen.

HK NORDJYLLANDS REPRÆSENTANTSKAB 2017

HK's KONGRES 2017

DELEGERETMØDE I HK's A-KASSE 2017

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK