Danskerne spiller hasard med den offentlige sektor

27. marts 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

På generalforsamlingen i HK Kommunal Hovedstaden i februar opfordrede formanden i sin beretning til et tættere samarbejde med arbejdsgiverne om fremtidens arbejdsopgaver.

Winnie Axelsen - Pressefoto– 2016 var et udfordringernes år. Og det værste var oplevelsen af politikernes og ledelsernes totalt manglende fravær af visioner i forhold til udviklingen af de kommunale og regionale arbejdspladser. Det eneste vi ved er, at den offentlige sektor skal være mindre, og at medarbejderne skal være mere effektive.

Sådan lød det fra talerstolen på generalforsamlingen i HK Kommunal Hovedstaden den 28. februar i afdelingens lokaler i København. Her stod formand Winnie Axelsen og aflagde beretning for året, der gik – på både den gode og mindre gode måde.

Blandt det mindre gode nævnte hun trepartsregeringens nye ministerium for offentlig innovation, fordi det med målet om en mindre offentlig sektor her handler om at konkurrenceudsætte flere velfærdsområder. Problemet er, sagde hun, at 'når offentlige opgaver bliver udliciteret, er der særligt én gruppe, der betaler prisen, og det er medarbejderne'.

– En ny undersøgelse viser, at mere udlicitering er lig med højere arbejdstempo, lavere løn, flere sygedage og lavere jobtilfredshed. Jeg forstår simpelthen ikke, at danskerne tør spille hasard med den offentlige sektor, sådan som det foregår lige nu, sagde Winnie Axelsen og fortsatte:

- HK Kommunal Hovedstaden er ikke noget politisk parti. Men jeg vil insistere på, at vi som fagbevægelse har holdninger og meninger i forhold til – at skattelettelser altså ikke er løsningen for fremtidens velfærdsmodel.

Nødvendigt at gå på to ben

Hendes drøm er, at HK som fagforening hæver sig op – og er meget mere end et politisk parti. – Vi skal være i stand til at komme med nogle bud på alle de udfordringer, vi står overfor, sagde hun og fortalte, at bestyrelsen derfor har besluttet, at man som fagbevægelse fremover skal gå på to ben. Det ene handler om at indgå overenskomster og sikre medlemmernes rettigheder i øvrigt. Det andet handler om at sikre sig adgang til arbejdspladsernes maskinrum. Hermed mener hun, at fagbevægelsen i et tæt samarbejde med arbejdsgiverne skal være med til at udvikle fremtidens arbejdspladser.

- Vi skal kort og godt give arbejdsgiverne det, de ikke ved, de savner! Nemlig dygtige og velkvalificerede medarbejdere, som er i stand til at løse fremtidens arbejdsopgaver, og som oven i købet er i stand til at komme med bud på, hvordan opgaverne kan løses bedre og billigere til gavn for borgerne og dermed samfundet, lød det i formandens beretning.

Ny teknologi er velkommen

Noget af det, som fagbevægelsen også kommer til at tale mere om, er den nye teknologi, som lige nu kommer væltende ind over arbejdspladserne i højt tempo. Winnie Axelsen understregede her, at man i HK hilser både robotter, kunstig intelligens og digitalisering velkommen. Også selv om meget af denne nye teknologi kommer til at erstatte mange af medarbejderne også i den offentlige sektor. Hun nævnte en analyse fra HK og Cevea, som viser, at 900.000 af de jobs vi kender i dag, inden for de næste årtier vil forsvinde eller ændre sig fundamentalt på grund af automatisering.

– Men betyder det så, at 900.000 medarbejdere vil blive arbejdsløse? spurgte formanden retorisk og svarede selv et rungende Nej, fordi nye jobs vil opstå i kølvandet på indførelsen af den nye teknologi.

- Spørgsmålet bliver bare, hvilke faggrupper, som skal bestride de nye jobs. Det har arbejdsgiverne tydeligvis ikke svaret på. De har travlt nok med bare at få den daglige drift til at hænge sammen. Derfor er mit budskab i dag, at det svar – det skal vi da kunne give, sagde Winnie Axelsen og understregede, at det 'skal være os HK'ere, som skal have de nye spændende jobs, og at det derfor bliver sindssygt vigtigt, at vi har modet og lysten til at påtage os alle de nye opgaver, som fremover bliver mulige'.

Mere end 16 mill. kr. til medlemmerne

I 2016 har arbejdsgiverne måtte punge ud med over 16½ million kr. til medlemmer af HK Kommunal Hovedstaden. Det er sket i forbindelse med arbejdsretlige sager, som arbejdsgiverne har tabt, fordi de ikke har levet op til det, de skulle.

Mere om generalforsamlingen