Handel generalforsamling: Stem om overenskomsten

27. marts 2017  |  Sjælland

Sådan lød opfordringen fra 2 handelsformænd, da HK Handel Sjælland havde generalforsamling den 14. marts. En aften, der bød på genvalg og 2 nye i bestyrelsen.

Per Tønnesen taler på HK Handel Sjællands generalforsamling i 2017

Per Tønnesen, HK Handel, fortæller om overenskomstforhandlingerne. Foto: Frank Holm Jørgensen

Først var HK Handels formand, Per Tønnesen, på banen med seneste nyt om overenskomstforhandlingerne, krydret med egne tanker, og en opfordring om at deltage i afstemningen om overenskomsten.

Helle Friis, formand for HK Handel Sjælland, tilsluttede sig dette, da hun efterfølgende aflagde beretning på generalforsamlingen.

- Ved den seneste overenskomst var stemmeprocenten i Handelssektoren på beskedne 13 %. Det kan vi gøre bedre! Og det skal vi gøre bedre!

- Hvis vi viser så ringe interesse for overenskomsten, så er det næsten det samme som at sige til arbejdsgiverne, at vi er ligeglade. De kan gøre, som det passer dem, sagde hun.

HK Handel Sjælland besøgte omkring 1.000 virksomheder i 2016 for at slå et slag for overenskomstforhandlingerne, OK17, og indsamle krav. Det kom der rigtig mange gode input ud af. 125 forslag blev afleveret til Forbundet og har indgået i den samlede pulje af ønsker. Nogle af dem er med i overenskomstforslaget, blandt andet ønskerne om en bedre seniorpolitik, omsorgsdage til alle og barnets 2. sygedag.

Følg med i OK17 lige her på HK.DK

Giv løntilskudsordningen et tjek

Portræt af formand Helle Friis

Helle Friis blev genvalgt som formand. Foto: Frank Holm Jørgensen

Helle Friis glædede sig over, at virksomheder tager et socialt ansvar og ansætter ledige i virksomhedspraktik og løntilskud.

- Men hvornår overskrider man grænsen mellem at være socialt ansvarlig eller nasse på de offentlige ordninger om løntilskud, spurgte hun eftertænksomt.

Mange butiksmedarbejdere er ansat i løntilskud. Helle påpegede, at i stedet for at tælle hoveder burde man gøre regnskabet op i medarbejdertimer. Det kan gøre en væsentlig forskel og endda være en stor fordel for den enkelte butik, der kan ansætte flere tilskudspersoner.

HK Handels oplevelse er, at med den nuværende ordning bliver grænserne overskredet. Ordningen trænger derfor til et kritisk eftersyn, og der bør sættes grænser for, hvor mange ledige virksomhederne kan tage ind i virksomhedspraktik og løntilskudsjob, uden at de efterfølgende tilbyder ordinær beskæftigelse.

Glimt fra butiksmedarbejderens hverdag

Beretningen berørte også andre temaer og problemstillinger fra butiksmedarbejderens hverdag. Der lød således et klart 'Nej tak' til mere natarbejde. Et krav om minimum ret til helbredsundersøgelser hvert 3. år. Og også et 'Nej tak' til flere døgnåbne butikker og til kontantløse butikker, hvis der ikke sikres bedre sikkerhedsforanstaltninger.

- Antallet af butikstyverier og røverier er stigende, og de bliver stadig grovere. Dette er en meget bekymrende udvikling. Det er vigtigt, at arbejdsgiverne følger arbejdsmiljøloven, og at der sikres en bedre håndtering og forebyggelse af røverier mv., så medarbejdernes sikkerhed er i højsædet, fastslog Helle Friis.

2 uf 3 HK job vil forsvinde i de kommende år som følge af øget digitalisering og automatisering, fx selvbetjeningskasser. Derfor vil HK i de kommende år have endnu større fokus på efter- og videreuddannelse. Det er vigtigt at være up to date med fremtidens krav.

- Alle har behov for vedligeholdelse – der er ingen undskyldning, sagde Helle med et smil.

Farvel til Lene og Svend - Goddag til Steen og Helle

HK Handel Sjællands bestyrelse efter generalforsamlingen i 2017

HK Handel Sjællands bestyrelse efter generalforsamlingen. På billedet mangler Dianne Sørensen, idet uddannelsen kaldte denne aften. Foto: Frank Holm Jørgensen

Der var genvalg til formand Helle Friis.

- Det er en stor ære få lov til at have denne post. Jeg føler mig virkelig privilegeret, sagde hun og fortsatte:

- Det flotte fremmøde varmer mit hjerte, og en tak til alle, der efter en arbejdsdag havde overskud til at deltage. Specielt tak til Lene Kaarup og Svend Jeppesen, der ikke blev genvalgt. Tak for jeres store indsats de sidste mange år. Jeg håber, I stadig vil varetage og passe det faglige job fremad på jeres vej.

De 2 nye bestyrelsesmedlemmer blev Steen Hemmingsen, TR i Bilka Hundige, og Helle Bergstedt, TR i Kvickly Roskilde.

Få mere info om generalforsamlingen

Handel Generalforsamling

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK