Ulovlig bortvisning: Anette blev renset i retten

27. marts 2017  |  Midt

Det var en uberettiget bortvisning, da HK-medlem Anette Nielsen blev bortvist uden løn fra Dansk Metal Sydfyn. Det har hun nu rettens ord for. Anette føler, at kendelsen i Østre Landsret har givet hende oprejsning.

Dansk Metal Sydfyn har accepteret den såkaldte tilkendegivelse fra landsretten, der pålægger afdelingen at betale godt 160.000 kroner til Anette Nielsen. Det svarer til fire måneders løn plus renter for den uberettigede bortvisningsperiode.

Til Fyns Amts Avis siger Anette, at hun:

…endelig har fået oprejsning. Retten har slået fast, at Metal ikke måtte bortvise mig, som de gjorde.

Hun tilføjer, at det ikke var for pengenes skyld, at hun valgte at gå rettens vej:
- Jeg har i godt to år ikke kunnet gå nogen steder hen uden at blive spurgt om sagen, og det har været rigtig grimt. Jeg håber, det er slut nu, siger hun til den lokale avis.

”Klokkeklar tilkendegivelse…”

Annette Nielsen

Annette Nielsen blev bortvist fra Dansk Metal Sydfyn, men har nu med HK Midts hjælp fået oprejsning og rettens ord for, at bortvisningen var uberettiget.

Sektorformand Lone Thomhav, HK Privat Midt, er enig med Anette i, at sagen nu bør være slut:
   - Det er en klokkeklar tilkendegivelse og dom fra Østre Landsret, der understreger, at Dansk Metal Sydfyns bortvisning af Anette uden løn ikke var lovlig. Anette er helt renset i den sag og har fået den oprejsning, der var vigtig for hende. Også i forhold til omgivelserne og det lokalsamfund, hun er en del af, siger Lone Thomhav:

- Jeg vil samtidig gerne rose Anders L. Andersen, der er faglig konsulent i HK Privat Midt. Han har, sammen med forbundet, fulgt og hjulpet Anette hele vejen igennem. Jeg er sikker på, at det også har givet noget rygstød undervejs, hvor Anette valgte at gå i retten med sin sag.

- Hun stod fast på, at bortvisningen skulle trækkes tilbage. Det ville Metal Sydfyn ikke. Kollegerne indgik forlig og fik penge, men for Anette var det vigtigste, at bortvisningen skulle fjernes.

Glad for medhold i Landsretten

- Jeg er rigtig glad for, at vi fik medhold i Landsretten. Metal Sydfyn bortviste uden at undersøge, om Anette rent faktisk var syg. Det er ikke i orden, og der har generelt været rigtigt mange eksempler på dårlig ledelse af afdelingen.

Arbejdsgiver har ansvar for, at ansatte ikke bliver syge af at gå på arbejde. Det gælder – man fristes til at sige – i særdeleshed også i en fagforening

, understreger Anders L. Andersen fra HK Privat Midts faglige afdeling.

- Udfordringen er ofte at dokumentere dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det var også svært for både Anette og fem af hendes tidligere kolleger, som vidnede til fordel for Anette i landsretten. Det var den trykkede stemning i afdelingen, og måden tingene blev sagt på – ”kan du ikke lide lugten i bageriet…”. Det kan være svært at beskrive og få forståelse for hos en dommer.

Anbefaling: Skriv det ned!

Anders har dog et helt konkret råd til, hvordan et dårligt arbejdsmiljø til dels kan dokumenteres:

Min anbefaling er altid at skrive ordret ned, hvad du har oplevet – måske en dagbog – hvis det psykiske arbejdsmiljø halter. Og sørg for at have dokumentationen i orden.

- Det kan for eksempel være et referat fra samtaler med chefen eller kolleger. En mail, der bekræfter en aftale eller gengiver det, du har påtalt eller sagt fra over for, kan være meget værd senere hen, siger Anders L. Andersen, der i øvrigt roser HK’s advokat Mette Østergaard for en meget flot fremlæggelse i landsretten. En fremlæggelse, der bidrog til at gøre en kæmpe forskel for Anette:

- Jeg mødte for nylig Anette til generalforsamling i brancheklub Organisationer i HK Midt. Hun er som forvandlet. Storsmilende og glad. Jeg forstår det ikke helt endnu, sagde hun. Hun glædede sig bare til skiferie sammen med familie og venner.

Fyret Opsigelse

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele