Vi skal bruge jeres kompetencer optimalt

28. marts 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

“Verdens største offentlige sektor” bliver brugt som politiske skældsord. Men sådan skal det ikke være, lyder det i kronik fra blandt andre Bodil Otto.

- Skal vi undgå, at kritikerne får benzin til deres kampagne mod velfærden, så kræver det, at vi udvikler og bruger velfærdsmedarbejdernes kompetencer optimalt, så borgerne hver dag møder en velfærd, som er meningsfuld og understøtter et godt liv.

Sådan lyder opfordringen fra Bodil Otto og en række andre fagforeningsformænd i en kronik i Jyllands-Posten for nylig.

Styret af rigide mål

I kronikken peger Bodil Otto og kollegerne på en række udfordringer i det danske velfærdssamfund, som politikerne kommer til at møde de kommende år. Øget pres på velfærdsydelserne på grund af den demografiske udvikling er en af dem. En anden udfordring er styringen af den offentlige sektor.

- En stigende del af medarbejdernes tid bruges på dokumentation og registrering. Og den del, der bruges på at løse kerneopgaven, er alt for ofte styret af rigide mål og centralt fastsatte krav om, hvordan arbejdet skal udføres. Det betyder, at de fagprofessionelles viden om, hvordan tingene bedst løses i helt konkrete sager, sættes ud af kraft eller træder i baggrunden. Det er en dårlig måde at udnytte ressourcerne på, og det giver borgerne en ringere offentlig service, skriver Bodil Otto og kollegerne i kronikken.

4 værdier skal bidrage

I kronikken kommer Bodil Otto ind på hvad der kan være med til at løse udfordringen.

- Der er brug for, at politikerne inddrager velfærdsmedarbejderne i udviklingen. Vi skal sammen udvikle en ny velfærdsvision. Det er ikke nogen simpel øvelse, men det er helt afgørende, at vi kommer i gang, så vi fortsat kan være det land i verden, alle de andre kigger på og lader sig inspirere af.

Til det har kronikørerne udpege4t fire væsentlige værdier, som kan bidrage til en stærk velfærdsvision.

1. Et samfund af fællesskaber
  2. Investeringer i velfærd
  3. God modernisering
  4. Udvikling gennem kompetencer

Læs hele kronikken hos Jyllands-Posten.

Arbejdsmarked Politik

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt