Professor: Der bør falde brænde ned efter SSI-salg

29. marts 2017  |  HK Stat  |  Dansk Laborant-Forening  |

Stine Brix

Sundhedsordfører Stine Brix fra Enhedslisten har spurgt Sundhedsministeren, hvorfor ingen må se rapporten bag salget af statens vaccineproduktion. Da folketingsmedlemmer fra Sundhed-og Ældreudvalget i sidste uge var inviteret til en gennemgang af rapporten fra PwC, måtte de aflevere deres telefoner og iPads ved indgangen, så ingen kunne affotografere dele af det stærkt fortrolige materiale. Foto: Steen Brogaard

Finansministeriets og Sundhedsministeriets håndtering og salg af statens vaccineproduktion møder ny skarp kritik. - Man har jo mere eller mindre bevidst ført de folkevalgte bag lyset, siger SDU-professor.

- Der bør simpelthen falde noget brænde ned.

Sådan siger professor i offentlig organisation og ledelse ved Syddansk Universitet Kurt Klaudi Klausen til Ekstra Bladet, efter avisen har afsløret, at der var flere potentielle købere til statens vaccineproduktion.

- De nye oplysninger understreger jo, at hele den her salgsproces har været ramt af svigt og uprofessionalisme, siger han om processen, der har været styret af en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Finansministeriet og Sundhedsministeriet.

Undervejs har de to ministerier brugt konsulentbistand for over 30 millioner kroner til blandt andet EY, der fik 14 millioner kroner og advokatselskabet Accura har modtaget knap 17 millioner skattekroner for at hjælpe med salget.

Senest har Ekstra Bladet beskrevet, at 60 potentielle købere fik tilsendt salgsmateriale og 5-6 deltog i møder om statens vaccineproduktion. Ifølge avisens oplysninger bød den saudiarabiske køber Aljomaih 120 millioner kroner, men den lange proces betød, at den endelige salgspris endte på 15 millioner kroner.

- Man har jo mere eller mindre bevidst ført de folkevalgte bag lyset, lyder den skarpe kritik fra SDU-professoren.

- Politikerne skal have lagt alle kortene på bordet og have en realistisk vurdering af, hvad der er blevet budt, og hvad er det for en proces, man har været igennem, og det er ikke sket her, siger han.

Hemmelig orientering – folketingsmedlemmer skulle aflevere telefoner

Skiftende ministre har kaldt salgsprocessen for en åben og transparent proces, men HK Statbladet har fået afslag på indsigt i sagens akter. Og ud over, at medarbejdere en morgen i marts 2014 pludselig kunne læse på Politikens lysavis på Rådhuspladsen, at vaccineproduktionen skulle "sælges eller lukkes," er HK Stat-formand Rita Bundgaard ikke imponeret over åbenheden om salget.

- Det er problematisk, at vi slet ikke har haft en debat om salget, og at vi som borgere ikke kan få indsigt i hverken tal eller begrundelser, har Rita Bundgaard tidligere udtalt.

Læs på politiken.dk: HK'ere raser: Dårlig stil af ledelsen

Læs også: PwC skønnede, at SSI-vaccine var op til 285 millioner kroner værd

Onsdag den 22. marts var medlemmer af folketingets Sundheds- og Ældreudvalg inviteret til en "gennemgang af rapporten" med mulighed for at stille spørgsmål til embedsmænd fra Sundhedsministeriet og konsulenter fra EY og PwC.

Ifølge HK Statbladets oplysninger var der afsat halvanden time til seancen, hvor de fremmødte medlemmer af Folketinget skulle aflevere deres telefoner og iPads før de fik udlånt en navngiven kopi af PwC-rapporten, der danner baggrund for salget.

Enhedslistens Stine Brix har stillet en række spørgsmål i sagen og deltog ifølge Ekstra Bladet i den lukkede orientering.

- Det er desværre kendetegnende for den her sag, at der generelt har været alt for ringe information til Folketingets partier, siger hun til avisen.

Åbent samråd 4. april

Tirsdag den 4. april har Folketingets Sundhedsudvalg kaldt fungerende sundhedsminister Karen Ellemann i åbent samråd om sagen. Her skal ministeren blandt andet svare på spørgsmålet om "hvorfor konsulentrapporten og eventuelle andre dokumenter vedrørende salget af Statens Serum Institut Diagnostica og Vaccineproduktion ikke udleveres til Sundheds- og Ældreudvalget og offentliggøres."

Læs mere om SSI-sagen på Folketingets hjemmeside