Det vigtigste, du kan gøre i dag: Stem om dit arbejdsliv

30. marts 2017  |  HK Handel  |

Brug din ret til at stemme, og vis arbejdsgiverne, at du har en holdning til din løn, arbejdstid og dine vilkår. Sådan lyder det fra flere tillidsrepræsentanter, der opfordrer til, at alle kommer til tasterne og stemmer om OK17.

Foto: Hung Tien Vu / Henrik Nielsen. Illustration: Tone Thoresen

Overenskomstforhandlingerne er overstået, og nu skal du sige ja eller nej til resultatet. Det har stor betydning for dit arbejdsliv, og uanset hvad du stemmer, er det et vigtigt signal til arbejdsgiverne, til politikerne og ikke mindst til din fagforening.

- Det er et vigtigt signal udadtil, at medlemmerne stemmer. Det viser arbejdsgiverne, at HK Handel har medlemmerne i ryggen, og at medlemmerne er interesserede i deres arbejdsvilkår. Det gør det nemmere at få gennemført nye krav som højere lønninger og tillæg i fremtiden, siger Peter Skriver Nielsen, der er tillidsrepræsentant i XL Byg Tømmergården i Hurup.

Også tillidsrepræsentant Jens Pedersen fra FTZ i Odense understreger, at så mange medlemmer som muligt skal til tasterne og stemme:

- Hvis du og dine kolleger ikke stemmer, virker det på arbejdsgiverne som om, I ikke interesserer jer for jeres overenskomst og arbejdsforhold. Jeg vil gerne opfordre alle til at stemme: Stem nej, hvis du er utilfreds, stem ja, hvis du er tilfreds, siger han.

Mere på kontoen og bedre forhold

Formand for HK Handel, Per Tønnesen, der er en af hovedforhandlerne bag de nye aftaler, er glad for resultaterne, og glæder sig især på medlemmernes vegne over en fordobling af den valgfrie pulje.

- Det er lykkedes os at få skabt en overenskomst, hvor den enkelte selv kan vælge, hvad de valgfrie midler skal bruges til, siger Per Tønnesen om resultatet, der over 2 år giver en stigning fra 2 % til 4 %.
Det betyder bl.a., at der bliver muligheder for fleksibilitet, uanset hvor man befinder sig i sit arbejdsliv:

- Vi kan kalde det en Lego-overenskomst, hvor vi selv bygger på alt efter, hvilken del af arbejdslivet vi er nået frem til. Har vi små børn, vil det være naturligt, at vi køber børneomsorgsdage. Er vi tæt på pensionen, er det naturligt, at man køber seniorfridage. Er man midt imellem, er det måske yderligere feriedage eller udbetaling af midlerne, man foretrækker, forklarer han.
Per Tønnesen fremhæver samtidig det nye nattillæg, der er blevet en del af de store butiksoverenskomster fremover:

- Vi er ikke meget for, at vores medlemmer skal arbejde mere end højst nødvendigt om natten, men skal de arbejde, er det også vigtigt, at man honorerer det arbejde med et særligt tillæg, siger han.

Se de nye overenskomster, og gå til afstemning her

Ikke alle overenskomster til afstemning endnu

Medlemmer omfattet af følgende overenskomster skal stemme senere, når disse overenskomster er forhandlet færdig:

• Butiksoverenskomsten mellem Coop Danmark A/S / IRMA og HK HANDEL
  • Mellemlederoverenskomsten mellem Coop Danmark A/S og HK HANDEL
  • Kontor-/lageroverenskomsten mellem Coop Danmark A/S og HK HANDEL
  • Overenskomsten mellem Storbutikkernes Forhandlinsudvalg (SFU) og HK HANDEL
  • Overenskomsten mellem Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening (BA) og HK HANDEL
  • Overenskomsten mellem Danske Slagtermestre og HK HANDEL

OK2017 Overenskomst Løn