Ny robolab-uddannelse på vej

01. april 2017  |  Dansk Laborant-Forening

Dansk Laborant-Forening har i samarbejde med Professionshøjskolen Metropol udviklet en ny laborantuddannelse, der målretter sig mod fremtidens laboratorie-kollegaer: robotterne.

Den 1. april 2017 starter en forsøgsklasse på Professionshøjskolen Metropol i København, hvor de studerende vil bestå af robotter, der vil blive kodet med den teoretiske viden – og derefter sendt i laboratorierne for at lære en række standardanalyser.

Robotterne, der indeholder en særlig laboratorierettet kunstig intelligens, vil derfor være i stand til at tilegne sig nye kompetencer og over tid udvikle en form for bevidsthed.

På Professionshøjskolen Metropol glæder man sig til at starte den nye robolab-uddannelse op.

- Det her er virkelig nytænkende inden for laboratorieverdenen og vi forventer os meget af de nye studerende. Vi bliver i stand til at programmere robotterne til at møde til tiden og lave deres afleveringer, udtaler en begejstret Institutchef Anette Kjeldal Lausten.

- Og så vil de menneskelige laborantstuderende også få stor glæde af de robot-studerende, da vi vil arbejde tværfagligt og sætte de laborantstuderende til at programmere robotterne, forklarer Anette Kjeldal Lausten.

I Dansk Laborant-Forening er man glade for, at det er lykkedes at etablere en formaliseret uddannelse for robotterne. Men samtidig minder Dansk Laborant-Forening om, at robotterne bagefter skal ud på arbejdspladserne og begå sig.

- Det er vigtigt, at vi som kollegaer inkluderer robotterne i vores fagfællesskaber og husker på, at selvom man er en robot, så kan man også gå i stykker, hvis man arbejder for hårdt og for længe. Så et sikkert arbejdsmiljø er også vigtigt for robotterne, udtaler Susanne Bahne Hansen, formand for Dansk Laborant-Forening.

Den nye robolab-uddannelse kommer til at ligne den menneskelige laborantuddannelse med 1 ½ år på skole og derefter 1 års praktik.

Og hvad så med praktikken? Får robotterne løn – også efter endt uddannelse?

Her er budskabet fra Dansk Laborant-Forening’s formand, Susanne Bahne Hansen, ikke til at misforstå:

- Ja, naturligvis! For robotterne må ikke gå hen og blive til en moderne form for social dumping inden for laborantfaget. Robotter har jo også udgifter. De skal formodentlig købe en førerløs bil for at transportere sig til arbejdet og så skal de købe smøreolie og engang imellem et nyt motherboard – på samme måde som vi mennesker skal købe dagligvarer eller et par nye sko.

Laboratorium og miljø